Autofabrikanten moeten nieuwe digitale oplossingen verkennen om te kunnen overleven in een snel veranderende industrie. Dat zegt data-analysebureau Global Data in zijn Digital Solutions Map in Automotive.
Hierin illustreert Global Data aan de hand van meer dan zeventig praktijkgevallen hoe digitale technologieën zorgen voor disruptie in de automotive waardeketen. Namens Global Data zegt analist Kiran Raj: “Het tempo waarin de auto-industrie nieuwe technologieën heeft ingevoerd, is de afgelopen vijf jaar opmerkelijk versneld. Voertuigen zijn niet langer de enige focus. Dat is het bouwen van innovatieve modellen rond de veeleisende consumenten.”
ADAS
De digitale transformatie heeft betrekking op alle onderdelen in de waardeketen, van toeleverancier tot aftersales. Een voorbeeld is het oprukken van geavanceerde rijhulpsystemen. Zo heeft Mobileye, onlangs al een door kunstmatige intelligentie aangedreven systeem geïntroduceerd dat bestuurders waarschuwt zodat botsingen kunnen worden voorkomen.
Met 3D-printen kunnen autofabrikanten sneller nieuwe modellen op de markt brengen, zelfs in massaproductie, zonder dat kostbare productiewerktuigen moeten worden gebouwd. Volkswagen maakt al gebruik van een metaalprinter van HP die helpt de productiekosten te verlagen en de time-to-market weet te verkorten.
Audi heeft met behulp van een virtual reality-bril al een entertainmentsysteem bedacht waarmee passagiers op de achterbank een virtuele wereld kunnen ervaren die synchroon loopt met de bewegingen van het voertuig.
En met kunstmatige intelligentie is het ook al mogelijk om vooraf voertuigproblemen te voorspellen. Preventief en voorspellend voertuigonderhoud is hiervan het gevolg.
Disruptie
Concluderend zegt Raj: “De auto-industrie is rijp om digitale disruptie om te zetten in kansen. Autofabrikanten kunnen nieuwe manieren verkennen om klantgerichte reizen te verbinden en modellen om hen heen te bouwen. Duurzaamheid in het digitale tijdperk vereist echter voorspellende intelligentie en juiste timing om te reageren op veranderingen in het ecosysteem. In de snel veranderende wereld waar de toekomst niet zeker is, zal het volgende decennium cruciaal zijn voor bedrijven in de automotive om snel te profiteren van nieuwe kansen en te profiteren van disruptieve innovatie. ”