De fabrikant van lagers NTN-SNR heeft een nieuw rollager ontwikkeld waarmee de wrijvingsverliezen van de krukas kunnen worden beperkt. Deze innovatie heeft onlangs het label ‘Solar Impulse Efficient Solution’ gekregen.
In 2014 bleek uit een voorstudie van NTN-SNR dat de wrijving in de krukaslagers een aanzienlijke stromingsweerstand veroorzaakt. Daar dit bijdraagt aan de CO2-uitstoot en bovendien aanzienlijk kan worden beperkt, zag de onderdelenfabrikant hierin aanleiding om een nieuw lager te ontwikkelen dat de lagerschalen van het eerste en vijfde lager kon vervangen.
1 procent minder CO2
Hoewel de toevoeging van de twee rollagers het gewicht van de motor iets verhoogt, met een negatief effect op de CO2-uitstoot van 0,05 gram per kilometer tot gevolg, weegt dat bij lange na niet op tegen de behaalde voordelen.
De verminderde wrijving en het kleinere volume van de oliestroom leiden tot een gemeten CO2-reductie van 0,6 gram per kilometer per lager, dus tot 1,2 gram per kilometer als beide lagers zijn gemonteerd. Over het algemeen komt dit neer op een 1 procent lagere CO2-uitstoot per gereden kilometer, afhankelijk van het type auto.