Mercedes-Benz wil in 2039 zijn gehele modellenportfolio CO2-neutraal kunnen leveren. In 2030 verwacht de fabrikant al het omslagpunt te bereiken waarbij er meer elektrische modellen (volledig elektrisch én hybride) dan modellen met uitsluitend een verbrandingsmotor leverbaar zijn.

In die transitie is de volledig elektrische auto cruciaal, maar de plug-in hybride niet minder. Bij Mercedes-Benz realiseert men zich dat fiscale stimulansen bij de aankoop van een hybride vaak een grote rol spelen. Wanneer er meer doordacht met een hybride wordt omgegaan, kan de berijder er veel meer milieu- en kostenvoordeel uit halen. “It’s all about charging and energy recuperation”, stelt Torsten Eder namens Mercedes-Benz Drivetrains.

In een presentatie over de milieustrategie van Mercedes-Benz zette hij de visie ten aanzien van hybrides – het EQ Power concept – nog eens op een rij. “Een plug-in hybride moet ten volle de beschikbare elektrische capaciteit benutten. Bij kortere ritten en gebruik in de stad zou je eigenlijk de verbrandingsmotor niet moeten gebruiken.”

Remenergie

Om dat te stimuleren wil Mercedes enerzijds een hogere kwaliteit batterijen leveren, die bovendien maximaal gebruik kunnen maken van het regenereren van de remenergie. Ook het slim rijden en tijdig opladen van de batterij moet worden gestimuleerd. Wat het eerste betreft houdt de auto zelf het rijgedrag bij, zodat maximaal geprofiteerd wordt van de elektrische rijmodus.

Daarnaast biedt Mercedes Me Charge uitkomst. Wie het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) gebruikt, heeft optioneel toegang tot ’s werelds grootste laadnetwerken met alleen al in Europa meer dan driehonderd verschillende aanbieders van openbare laadstations (steden, parkeergarages, snelwegen, winkelcentra, etc.). De Mercedes Me Charge-kaart, de Mercedes Me-app, of het mediadisplay in de auto zelf bieden eenvoudig toegang tot de laadpunten. De betaling gebeurt automatisch telkens wanneer de auto wordt geladen. Uiteraard is thuisladen ook mogelijk, zowel via een wallbox of zelfs een gewoon stopcontact.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties