Met de uitgifte van PM-00-01 is eind juli de nieuwe kentekenserie voor geïmporteerde klassiekers gestart. Voor het eerst is de beginletter geen A of D. Een Datsun 240Z uit 1971 viel de eer te beurt
Eén van de eerste zaken die belangenvereniging Fehac lang geleden voor elkaar kreeg waren aparte klassieker kentekenseries voor geïmporteerde klassiekers. Die kregen een blauwe plaat met twee letters en vier cijfers. Dat was in 1988 en de gele kentekenplaat was 10 jaar daarvoor ingevoerd.
Met RDW werd afgesproken dat een import-klassieker (eerst alleen op verzoek) toch een blauwe kentekenplaat kon krijgen als de datum eerste toelating maar 1972 of eerder was. Voor personenauto’s begon de eerste serie met de letters DE vooraan, bedrijfswagens kregen BE en de motorfietsen-serie begon met ZM. Later werd voor de voertuigen uit 1973 t/m 1977 nog een aparte serie met de letters YB in het midden ingevoerd; eerst alleen voor personenauto’s, maar later ook voor de bedrijfswagens en de motorfietsen uit die jaren.
Steeds 5 jaar
Dik 30 jaar verder zijn er elf series van steeds 9.999 stuks klassieke personenauto’s bijgekomen. De DZ-serie die nu vol is heeft er vijf jaar over gedaan om vol te raken. Ook de AR- en de AM-series daarvoor liepen steeds vijf jaar. Dat betekent dat er elke week rond de 40 klassieke personenauto’s van vóór 1973 op kenteken gezet worden. Dat tempo neemt wel af: hoe ouder de oldtimer, hoe zeldzamer, hoe minder import en ook hoe minder vaak er mee gereden wordt.