Bovemij rapporteert over het eerste halfjaar van 2020 een resultaat voor belastingen dat 2,7 miljoen euro hoger uitvalt dan in het eerste halfjaar van 2019. Volgens Bovemij wordt deze stijging verklaard doordat de schadelast is gedaald als gevolg van het door de coronacrisis verminderde wegverkeer in het eerste halfjaar van 2020.
Voor beleggers pakken de halfjaarcijfers van Bovemij minder gunstig uit. Het beleggingsresultaat is namelijk 3,7 miljoen euro negatief, terwijl dat in het eerste halfjaar van 2019 nog 7,4 miljoen euro positief was. Ook hier is de coronacrisis de oorzaak. Die heeft namelijk gezorgd voor dalende beurskoersen.
Lagere schadelast
Financieel directeur Ageeth Bakker in een toelichting bij de cijfers: “De positieve cijfers die we vandaag presenteren zijn voor een belangrijk deel het gevolg van een lagere schadelast door de coronacrisis, de crisis die bij een groot deel van onze klanten juist tot problemen leidt. Om hen in deze zware tijden bij te staan, riepen we half maart direct een omvangrijk steunpakket in het leven. Zo boden we viaBovag.nl voor drie maanden kosteloos aan voor alle Bovag auto- en motorbedrijven, verleenden we onze klanten gratis juridische bijstand en hielpen we bij acute liquiditeitsproblemen door het wegvallen van omzet. We hebben daar hele goede reacties op gekregen.”
“Het goede resultaat wordt ook de komende maanden op verschillende manieren ingezet om de branche te helpen succesvol te ondernemen. Op dit moment denken we samen met onze grootaandeelhouder Bovag na over een mogelijk tweede steunpakket. Daarnaast investeren we volop in digitalisering waarmee we onze klanten ondersteunen bij het digitaal zaken doen.”
Digitalisering
Algemeen directeur René Leander benadrukt bij de cijfers dat Bovemij zijn pijlen vooral wil richten op digitalisering. “Onze klanten ondernemen meer en meer via de digitale wereld. De online verkopen, ook op het gebied van mobiliteit, stijgen in een rap tempo. De coronacrisis leidt tot een stroomversnelling in deze ontwikkeling. Om de positie van de mobiliteitsbranche én van Bovemij in deze digitale wereld te kunnen versterken, zetten wij vol in op onze platformstrategie waarmee we de verbinding willen leggen tussen mobiliteitsbedrijven en Nederlandse mobiliteitsconsumenten.”
“De komende jaren willen wij dan ook de investeringen in de branche via onze portalen vergroten. In viaBovag.nl, het mobiliteitsplatform voor consumenten dat we in 2018 samen met Bovag startten en dat we de komende jaren stap voor stap uit willen bouwen tot het meest relevante en betrouwbare mobiliteitsplatform van Nederland. En in ons Ondernemersportaal, het mobiliteitsplatform voor mobiliteitsbedrijven dat de komende jaren moet uitgroeien tot het portaal voor al onze zakelijke klanten.”