Onderdelenfabrikant Mahle heeft twee gestandaardiseerde luchtfilteroplossingen voor brandstofcellen ontwikkeld. Dankzij een modulaire aanpak kan Mahle de ontwikkelingstijden en -kosten aanzienlijk verkorten. Ontwikkelaars krijgen daarmee rechtstreeks toegang tot een volledig ontwikkeld onderdeel, in plaats van dat ze voor elk voertuig individuele oplossingen moeten ontwerpen.

Hoofdingenieur Martin Berger van Mahle: “Door het ontwerp van het luchtkanaal eenvoudiger, sneller en goedkoper te maken met onze nieuwe gestandaardiseerde aanpak brengen we de geschiktheid van deze toekomstige technologie voor de massamarkt een aanzienlijke stap dichterbij.”

Luchtfilters

De nieuwe luchtfilters voor cellen met een vermogen van 25-50 kW of 80-120 kW beschermen brandstofcellen tegen schadelijke gassen en deeltjes, waardoor de werking van de brandstofcel gedurende de gehele levensduur van een voertuig wordt gewaarborgd en er minder platina nodig is als dure katalysator.

In plaats daarvan heeft Mahle een filtermedium ontworpen dat uit meerdere lagen bestaat: een substraatmateriaal zorgt voor mechanische stabiliteit, terwijl een roetfilterlaag 99,9 procent van de ongewenste deeltjes opvangt. Een moleculaire laag voorkomt dat ammoniak de brandstofcel binnendringt, een actieve koollaag absorbeert ongewenste koolwaterstoffen en een extra, speciaal geïmpregneerde actieve koollaag voorkomt dat zwaveldioxide, waterstofsulfide en stikstofoxiden de cel bereiken.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties