RAI Vereniging constateert een kwart hoger aantal registraties van lichte bedrijfswagens dit jaar en is bezorgd dat de keuringscapaciteit van de RDW tekortschiet om al deze voertuigen nog in 2024 gekeurd te kunnen krijgen.
Het aantal registraties van lichte bedrijfswagens voor dit jaar is een kwart hoger dan vorig jaar, 37.172 registraties versus 29.793 registraties in 2023. De forse toename in bestelwagenregistraties komt door de invoering van zero-emissiezones in combinatie met de bpm-invoering op conventionele bestelwagens, die beide per 1 januari 2025 ingaan. Dit zorgt voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens dit jaar.
De zorg is of de RDW de voertuigen die ondernemers in 2024 bestellen nog dit jaar kan keuren. Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Het gevolg is dat ondernemers bpm moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor zero-emissiezones in steden.
Marktverstoring
De gelijktijdige introductie van de bpm voor bestelwagens en de zero-emissiezones zorgen voor marktverstoring. Dit komt doordat ondernemers hun investeringen naar voren halen naar 2024, waardoor naar verwachting de aanvragen van nieuwe elektrische bestelwagens in de komende jaren fors lager zullen uitvallen.
De Monitor Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging onthulde eerder al een trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfswagenparken. Daarom blijft subsidiering en stimulering noodzakelijk om ondernemers de transitie te kunnen laten maken.
Wanneer de overheid de zekerheid niet kan bieden dat de voertuigen nog in 2024 gekeurd kunnen worden, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken uit 2024 te voorzien.