Het marktaandeel van Chinese elektrische auto’s (EV’s) in Europa zal toenemen tot gemiddeld 13,8 procent in 2030 en varieert per land van 10 tot 30 procent. BOVAG verwacht voor Nederland een marktaandeel van 18,8 procent.

Dat staat te lezen in ‘Impact van Chinese OEM’s in Europa’ een vervolgstudie van BOVAG, uitgevoerd door KPMG Nederland. Volgens de studie zullen de marktaandelen in productielanden zoals Frankrijk, Duitsland en Italië waarschijnlijk lager uitvallen dan in markten zonder sterke lokale autofabrikanten, zoals Nederland en Noorwegen.

Niet-elektrisch

Chinese OEM’s zullen hun marktaandeel overigens ook wat betreft niet-elektrische auto’s uitbreiden. Dit gaat grotendeels ten koste van het marktaandeel van Europese autofabrikanten. De importtarieven die Europa heeft ingesteld om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, zullen weinig effect hebben, stelt het rapport.

Als verklaring waarom Chinese OEM’s zo succesvol zijn in Europa noemt het rapport de scherpe prijs-kwaliteitverhouding van de Chinese auto’s, en de hoge arbeids- en energiekosten in Europa.

Waren er in ten tijde van het eerdere onderzoek uit 2022 al zeven Chinese autofabrikanten actief in Europa, inmiddels zijn daar nog vijf bijgekomen. Toch verloopt de marktintroductie van nieuwe Chinese autofabrikanten niet zonder hindernissen. Enerzijds verandert de Europese automarkt in hoog tempo, anderzijds zorgen cultuurverschillen tussen Europa en China voor uitdagingen.

Aftersales

Het rapport ziet ook de beperkte beschikbaarheid van reserveonderdelen als knelpunt. In sommige gevallen kunnen auto’s niet worden gerepareerd door een tekort aan onderdelen, wat de acceptatie van Chinese merken kan vertragen.

Kozen Chinese OEM’s in eerste instantie voor een direct verkoopmodel, inmiddels geven ze de voorkeur aan een traditioneel dealernetwerk. Samenwerking met Chinese OEM’s wordt voor Europese dealerbedrijven dan ook steeds relevanter. Dat vraagt om een afstemming met de Chinese can-do-mentaliteit en, omdat China Europa veelal als één regio beschouwt, om grote organisaties die een breed scala aan activiteiten kunnen aanbieden: verkoop, aftersales, administratie, financiering, logistiek etc.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
19 maart 2025
Alex Gelbcke (LKQ) naar ZF Aftermarket
Meest bekeken berichten
Recente reacties