Afgelopen jaar overschreed de jaarlijkse vraag naar batterijen 1 terawattuur (TWh) – een historische mijlpaal. Tegelijkertijd daalde de gemiddelde prijs van een batterijpakket voor een batterij-elektrische auto tot onder USD 100 per kilowattuur, algemeen beschouwd als een belangrijke drempel om op kosten te concurreren met conventionele modellen.
Goedkopere batterijmineralen zijn een belangrijke drijfveer geweest, stelt het Internationaal Energieagentschap (IEA). Met name de lithiumprijzen zijn met meer dan 85 procent gedaald ten opzichte van hun piek in 2022: “De snelle vooruitgang in de batterij-industrie zelf ondersteunt echter ook de prijsdalingen. Na jaren van investeringen bereikte de wereldwijde batterijproductiecapaciteit 3 TWh in 2024, en in de komende vijf jaar zou de productiecapaciteit nog eens kunnen verdrievoudigen als alle aangekondigde projecten worden gebouwd.”
Deze trends wijzen volgens IEA erop dat de batterijsector een nieuwe ontwikkelingsfase ingaat. Terwijl de markten vroeger regionaal en klein waren, zijn ze nu mondiaal en zeer groot, en een reeks technologische benaderingen maakt plaats voor standaardisatie. In de toekomst zullen schaalvoordelen, partnerschappen in de toeleveringsketen, productie-efficiëntie en het vermogen om innovaties snel op de markt te brengen cruciaal zijn om te kunnen concurreren. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een grotere consolidatie in de sector, die tegelijkertijd wordt hervormd door overheidsinspanningen om de toeleveringsketens van batterijen geografisch te diversifiëren.
Vandaag de dag produceert China meer dan driekwart van de wereldwijd verkochte batterijen en in 2024 daalden de gemiddelde prijzen daar sneller dan waar ook ter wereld, namelijk met bijna 30 procent. Batterijen in China zouden respectievelijk meer dan 30 procent en 20 procent goedkoper zijn dan in Europa en Noord-Amerika. De dalende batterijprijzen in de afgelopen jaren zijn volgens IEA Neen belangrijke reden waarom veel elektrische voertuigen (EV’s) in China nu goedkoper zijn dan hun conventionele tegenhangers.
Productiekosten helft hoger
Elders zorgt het concurrentievoordeel van China’s elektrische auto- en batterijindustrie voor grote uitdagingen. Veel batterijproducenten in Europa stellen uitbreidingsplannen uit of annuleren ze vanwege de onzekerheid over de toekomstige winstgevendheid. De productiekosten in de regio liggen ongeveer 50 procent hoger dan in China; ondertussen is het ecosysteem van de toeleveringsketen voor batterijen nog steeds relatief zwak en is er nog steeds een gebrek aan gespecialiseerde werknemers. Het faillissement van Northvolt – Europa’s grootste investering in een batterijfabrikant van eigen bodem – onderstreept de moeilijkheden om te concurreren met Aziatische producenten, waarbij kleinere fabrikanten moeite hebben om de productie op te schalen en voldoende rendement te halen.
Ondanks de uitdagingen zijn er wegen die leiden naar een meer concurrerende batterij-industrie in Europa. Ze beginnen allemaal met het waarborgen van een sterke binnenlandse vraag, wat fabrikanten de tijd geeft om hun productieprocessen aan te scherpen en sterke regionale industriële ecosystemen te ontwikkelen. Op dit front is duidelijk beleid dat een aanhoudende groei van de vraag signaleert en investeringsrisico’s vermindert essentieel.
Ondanks de snelle daling van de batterijprijzen en de voortdurende innovatie heeft de mate van concentratie in de toeleveringsketens van batterijen de afgelopen jaren geleid tot zorgen over de veiligheid bij overheden. Aankondigingen zoals de onlangs door China voorgestelde exportbeperkingen voor kathode- en lithiumverwerkingstechnologieën voor batterijen hebben de aandacht voor dit probleem vergroot.
Het diversifiëren van de productie van batterijen en hun toeleveringsketen is echter een substantiële onderneming en kan compromissen vereisen. Elk land dat zijn productie wil uitbreiden, heeft tijd en investeringen nodig om de binnenlandse productie te versterken, expertise op te bouwen en de verschillen in productiekosten ten opzichte van China te verkleinen. Dergelijke inspanningen vereisen voldoende en aanhoudende vraag naar batterijen, en de verkoop van elektrische voertuigen – die momenteel goed zijn voor 85 procent van de batterijmarkt – is de enige drijvende kracht die voldoende volume kan creëren, aldus IEA.