Ruim twee decennia is Roy Zuijderwijk nu eigenaar van Autoservice Valstar in het Westlandse Kwintsheul. Het omarmen van een werkplaatsformule stond al lang op zijn lijstje maar tot een echte keuze kwam het nooit. Tijdens de coronacrisis viel de beslissing: Bosch Car Service.
Partnercontent
Zelf had Roy Zuijderwijk nooit gedacht dat Bosch Car Service in zijn rayon nog mogelijk zou zijn, maar vaste grossier LKQ wist hem te overtuigen van het tegendeel. Niet alleen was die mogelijkheid er, ook vanuit de franchise zelf was er enthousiasme om Autoservice Valstar aan te kunnen sluiten.

Technische info
In zijn oorspronkelijke zoektocht naar een geschikte formule miste Roy steeds het juiste gevoel met een formule. “Ook de vraag ‘wat kost het me en wat levert het op?’ bleef steeds onbeantwoord. Bosch Car Service heeft het imago duur te zijn, maar ik zie dat toch anders. Ik gebruik al Bosch-apparatuur en -onderdelen dus valt het erg mee. De beschikbaarheid van technische info en toegang tot technische helpdesks wordt steeds belangrijker. Vergeet ook niet de opkomst van private lease en andere sturende partijen. Belangrijke argumenten om voor Bosch Car Service te kiezen. Als lokaal autobedrijf ben je geen gesprekspartner voor dat soort partijen, Bosch Car Service is dat wel.”
Oorspronkelijk was het huidige Autoservice Valstar de werkplaats van de Mazda-dealer en de naastgelegen panden waren respectievelijk de showroom en de schadewerkplaats. Zelf heeft Roy ook een verleden in dealerland. Zo was hij voorman bij de toenmalige Opel-dealer RIVA en Auto Mondt (VW/Audi). “Toen ik de kans kreeg de werkplaats van Cor Valstar sr. over te nemen ging dat snel kriebelen. Met de verkoopkant heb ik niet zoveel, met aftersales des te meer. Begrijp me niet verkeerd, als ik een klant kan helpen bij de aanschaf van een andere auto dan verzorg ik het met alle plezier. Maar een showroom vol auto’s die wegmoeten en waar nieuwe voor moeten worden ingekocht? Liever niet.”
Personeel
Het huidige Autoservice Valstar lijkt niet meer op het bedrijf uit de beginjaren. Roy huurde het pand de eerste jaren, inmiddels is het zijn eigendom. Het team dat toen bestond uit een monteur en een magazijnman is uitgebreid. “Cor stond erop dat ik zijn team overnam, hij wilde weten dat zijn mensen een goede plek hadden. Inmiddels bestaat het team uit Carlo Vermeulen als service-adviseur en drie monteurs: Dennis Dracht, Ruben van Elswijk en Chris Vreugdenhil. Zelf sleutel ik voor de helft mee en mijn vrouw Debby verzorgt de boekhouding en HR.” Jaarlijks verzorgt het bedrijf zo’n 2500 apk’s.
Als erkend leerbedrijf zijn stagiairs en stagiaires er welkom, ook nu het ontzettend druk is in de werkplaats. “Dat hoor je overal en ook wij hebben een planning die al weken vol zit. Dat wil je eigenlijk niet, maar het is overal zo. Ik vind het geen argument om dan maar geen tijd te stoppen in het opleiden van de nieuwe generatie. Nu hebben we een tijdje een dame in de werkplaats gehad en dat ging hartstikke goed, maar zelf miste ze het hebben van vrouwelijke collega’s. Zo jammer dat ze daardoor uiteindelijk misschien de sector wel zal verlaten, het is toch veelal een mannenwereld. Vieze handen, zwaar werk, dat vond ze allemaal niet erg. De eenzijdige personeelsmix op de werkvloer was het enige.”

Franchiseraad
Dat Roy er niet de persoon naar is om vervolgens achterover te leunen en te vragen wat de franchise hem komt brengen blijkt wel uit zijn toetreding tot de franchiseraad. “Als je naar de ROSA-resultaten (het Bovag formuleonderzoek garagebedrijven, red.) van 2024 kijkt dan vind ik dat Bosch Car Service gewoon hogere scores zou moeten realiseren en daar wil ik graag aan meewerken.”
De afgelopen jaren is de waardering in het genoemde onderzoek al verbeterd. “Voor een deel zie je onder de formules grote verschillen in het aantal reacties dat binnenkomt op de vragen. Wij moeten als deelnemers ook het belang ervan inzien en zo’n enquête massaal omarmen. Natuurlijk kunnen er ook dingen beter, dat geldt voor elk bedrijf en elk samenwerkingsverband en daar wordt ook binnen deze franchise op verschillende niveaus hard aan gewerkt.”

Personeel met klantcontact
Een voorbeeld is de Bosch Service Excellence training die zich richt op mensen in het bedrijf die rechtstreeks klantcontact hebben. Daar liggen volgens Roy in veel bedrijven kansen. “Zelf bedank ik mensen die een klacht hebben altijd. Het komt gelukkig niet vaak voor. Een keer was iemand heel verbaasd en de emotie achter de discussie veranderde naar nieuwsgierigheid. Waarom doe je dat? Nou, je geeft me de kans het op te lossen. Als je niet komt maar een slechte ervaring wel op verjaardagen vertelt dan heb ik pas echt een probleem. Nu is die klant een ambassadeur geworden voor ons bedrijf.”
Het valt Roy wel op dat er vaak een verschil bestaat tussen commerciële functies en die in de werkplaats. “In de gedachte dat het druk is in de planning en monteurs dus niet uit het bedrijf gehaald moeten worden kiezen partijen voor korte online trainingen. Ik geloof daar helemaal niet in. Een monteur moet je niet achter een scherm zetten. Bovendien is het netwerkmoment van een fysieke bijeenkomst cruciaal, daar ontmoet je collega’s die je nog eens kunt raadplegen en waar je mee kunt sparren. Dat is zo waardevol!”

Laag jaarkilometrage
Autoservice Valstar is één van de vroege gebruikers van Wesp. Sommige data in deze benchmark blijkt anders uit te pakken voor Roy en zijn team: “Ik heb een klantenmix met een relatief laag jaarkilometrage. De traditionele slijtdelen gaan daardoor bij ons gewoon minder hard, maar het is wel verklaarbaar. Daarom is die dienst ook zo waardevol. Vooral de momenten waarop je met de consultant samen zit zijn heel leerzaam. Niet alleen leer je over je eigen prestaties maar ook over de markt en de ontwikkelingen bij andere bedrijven.”
Ten slotte een vraag over de energietransitie en ev’s. Roy blijkt relatief weinig vol-elektrische voertuigen in de werkplaats te zien maar is wel gecertificeerd. Dat hij over alle instrumenten beschikt om diesels te mogen keuren en ze vakkundig te kunnen repareren levert hem daarentegen ook business-to-business werk op. “Voor sommige partijen loont dat niet meer, wij doen het met alle plezier.”