Tachtig procent van de waarde van een EV zit in slechts een paar componenten, het accupakket is zeker niet de enige boosdoener. Het Noorse EV HUB ontwikkelde daarom een allesomvattende controle binnen zestig minuten. Remanufacturing kan vervolgens reparatiekosten drukken. Alliance Automotive bedong exclusiviteit voor Europa, Nederland vervult een voortrekkersrol.
Zou het iets Scandinavisch zijn, vraag ik me af terwijl Farooq Nassir zijn achtergrond schetst. Jaren geleden kreeg hij de kans een autobedrijf over te nemen, terwijl de jaarcijfers van dat bedrijf niet best waren. Toch twijfelde hij geen moment en zei direct ja. Zonder ondernemerservaring maar wel met een technische achtergrond en ervan overtuigd snel groene cijfers te kunnen schrijven. Het klinkt zoals die Zweedse spring-in-‘t-veld het in de boeken en series formuleerde: “Ik heb het nooit gedaan maar ik denk dat ik het wel kan.” In Oslo beschikt Farooq in ieder geval over dezelfde dosis zelfvertrouwen en het bracht hem ver, allereerst een gezond renderend autobedrijf.
Voor een deel omdat hij geen nee zei tegen klussen die hij nog nooit eerder deed en die merkdealers uit de omgeving juist de deur wijzen. “Ik leerde toen de kracht van de sociale media kennen. Ik had één klant uit de brand geholpen met een heel specifiek probleem en vervolgens komen al die andere klanten met hetzelfde probleem ook langs want ik blijk het te kunnen oplossen.” Als rond 2016 de Noorse politiek EV’s sterk promoot door verschillende voordelen in te stellen kantelt de markt er snel. Farooq ziet bij wijze van spreken zijn cliëntèle van de ene op de andere dag de verbrandingsmotor inruilen voor een elektrisch exemplaar. Hij raakt niet in paniek, maar verlegt wel de koers naar de nieuwe toekomst. Het is het begin van wat nu EV HUB heet, opgericht door Farooq in nauwe samenwerking met de Zweedse distributiegroep KGK. Kevin Qureshi (de huidige Chief Product Officer) ontwikkelt de achterliggende IT-omgeving die communiceert met de auto en andere databronnen om zo een uniforme conclusie over de autoconditie te kunnen geven (zie kader).
B2B serviceplatform
Het dienstenpakket valt uiteen in vijf onderwerpen. Allereerst is er het B2B serviceplatform, wat eigenlijk een compleet ecosysteem vormt waarin inspectie, training en certificering bij elkaar komen. Het tweede item betreft data en analyse: vlootdata van derden biedt de mogelijkheid voorspellingen te doen over de levensduur van hoogvoltage-componenten in elektrische voertuigen. Als die levensduur het einde nadert kan een component natuurlijk vernieuwd worden, maar dat past niet in de filosofie van Farooq: remanufacturing is duurzamer en voor de eindklant bovendien goedkoper. Of, in de woorden van EV HUB: “Making Triple Life Cycle possible.”
Reman vormt daarom de derde pijler en kan meer dan alleen het accupakket omvatten. Vergeet vooral ook niet de aandrijfunit zelf, de on board charger, converter of PTC Heater. Stuk voor stuk kostbare elementen en EV HUB verzorgt zowel de diagnose als de remanufacturing. Het vierde hoofdonderwerp in het dienstenpakket is gerelateerd aan het vorige. Zonder een gebruikt exemplaar valt er immers niets fabrieksmatig te reviseren. Zo’n gebruikt exemplaar, een core in jargon moet worden ingezameld en vervolgens op de juiste plekken komen zodat er gezonde exemplaren op de plank klaar liggen voor de werkplaats die de core afstaat. Ten slotte verzorgt EV HUB training en support. Zo grijpen de vijf aandachtsgebieden naadloos onderling in elkaar om elkaar zo te versterken.
Rol Alliance Automotive Group
Het is Cor Baltus die vorig jaar het fundament legt voor de exclusieve Europese samenwerking tussen EV HUB en Alliance Automotive Group. Fred Kamphuis neemt als business development manager het project over vanaf het moment dat Cor ceo van Alliance Automotive Group Duitsland wordt.
Snelle en betrouwbare conditietest beoordeelt elektrische auto op liefst 130 controlepunten
Farooq zegt onder de indruk te zijn van het werkplaatsniveau in ons land, zowel wat betreft professionaliteit als de aanwezige specifieke EV-kennis. Het is een van de redenen, samen met de groei van het EV-park in ons land, dat Nederland de rol van voortrekker krijgt. Alliance Automotive Group Benelux trapt de samenwerking met EV HUB af in de vorm van acht pilot-bedrijven uit het NexDrive-netwerk die getraind zullen worden door GMTO via TECH360. EV HUB verzorgt de kennisoverdracht op voorhand in de vorm van een train-the-trainer-sessie in ons land.

Restwaardevrees te lijf gaan
De gemiddelde consument maar ook de vakhandel zelf is huiverig voor gebruikte elektrische voertuigen. Dit heeft een aantal oorzaken. Zo is de ware conditie van de auto niet simpelweg af te lezen aan de combinatie van kilometerstand en servicehistorie. “Bovendien lijkt er niet een eensluidende waarheid te zijn: elke uitlezing die je kunt laten uitvoeren geeft weer andere waardes.” Dat een paar dure componenten samen al tachtig procent van de waarde van een auto vormen helpt evenmin. Al die onzekerheid drukt restwaardes. EV HUB wil dit probleem aanpakken door een snelle en betrouwbare conditietest aan te bieden die maar liefst 130 controlepunten beoordeelt. Gereviseerde onderdelen vergroten de betaalbaarheid (en daarmee de haalbaarheid) van een reparatie. Op deze manier moeten elektrische voertuigen langer mee kunnen. “Het schrikbeeld van hoe het ook kan zien we in het Verenigd Koninkrijk”, vertelt Fred Kamphuis. “Daar is de gemiddelde leeftijd van een gesloopte elektrische auto slechts zes jaar, terwijl een auto met verbrandingsmotor gemiddeld pas na achttien jaar gesloopt wordt.”


