Vanuit de wens om zowel particuliere als zakelijke klanten te kunnen bedienen met bandenservice en onderhoud sloot Burak Arkin zijn autobedrijf in september 2023 aan bij Profile. In anderhalf jaar tijd is het aandeel zakelijk toegenomen tot 30 procent van de werkplaatsomzet.

Partnercontent

Vanaf het moment dat bedrijfsleider Nicolaos Konstantakakis met Burak Arkin in zee ging, zijn beiden gericht over de toekomst van het bedrijf na gaan denken. Nicolaos: “De autobranche is zo boeiend, alles verandert: auto’s veranderen, er komen steeds meer abonnementsvormen voor mobiliteit, particulieren gaan privé leasen… Hoe kun je die verscheidenheid van klanten je autobedrijf binnen krijgen? Daarbij zoek je ook naar een oplossing die past bij Hoorn en in Hoorn zat nog geen Profile-vestiging, dus daar hebben wij toen voor gekozen. In je eentje krijg je die leaseklanten echt niet binnen. Behalve dat 30 procent van onze omzet nu zakelijk is, merken we ook dat er steeds meer particuliere klanten ons weten te vinden omdat we Profile zijn, omdat ze het merk kennen en vertrouwen.”

(Een deel van) het team van Profile Ultra Hoorn, met in het midden eigenaar Burak  Arkin en rechts bedrijfsleider Nicolaos Konstantakakis.

Het merk Profile brengt beide ondernemers inderdaad een sterk gestuurde omzet van banden en onderhoud door leaserijders, waarbij centrale inkoopafspraken die Profile maakt met fabrikanten zorgen voor aantrekkelijke marges. Burak: “Door die inkoopcondities kunnen we rechtstreeks bij de fabrikant bestellen. We krijgen ook altijd de nieuwste banden, met de laatste DOT-codes. Wat onderdelen betreft heeft Profile afspraken met de grote distributeurs en monteren we ook OEM. Ondertussen blijven we zelfstandige ondernemers en kunnen we zelf onze prijzen en tarieven bepalen.”

Gaston

Een afspraak maken voor een onderhoudsbeurt, een apk of een bandenwissel kan eenvoudig via de app of de website van Profile, met een real time planning die is aangepast aan de op dat moment beschikbare monteurs en bruggen. En wanneer de auto klaar staat, krijgen klanten daar een melding van. Toch zijn er nog altijd veel particuliere en ook leaseklanten die liever bellen voor een afspraak. Nicolaos: “Kennelijk vinden veel klanten dat toch prettig en wij verwelkomen ze dan ook altijd persoonlijk.”

Hoe efficiënt een bedrijf ook werkt, het is niet zaligmakend. Nicolaos: “Onze jongens kunnen ook heel goed anticiperen op het moment. Bij een calamiteit – lekke band, roetfilter gestolen – zijn ze heel goed in staat de boel om te gooien. Die kwaliteit komt nu heel goed van pas als je ineens een grote toestroom van leaserijders krijgt te verwerken. We hebben een redelijke voorraad van veel voorkomende bandenmaten en vaak kunnen we met een bandenreparatie een tijdelijke oplossing bieden.”


Voor de werkplaatsplanning heeft Profile het uniforme garagemanagementsysteem Gaston, dat is verdeeld in twee portalen: één voor banden en één voor auto-onderhoud. Nicolaos: “Het systeem combineert planning en voortgang van de werkzaamheden. We kunnen vanuit het systeem ook per werkorder bestellingen doen. Het systeem communiceert op de achtergrond met R.O.B.-net. Wij stellen onze parameters in, onze tarieven. Als wij een aanvraag doen voor een bepaalde leasemaatschappij, ziet het systeem direct welke merken en afspraken er gelden. Zo krijgen we ook direct goedkeuring. En als wij zien in het systeem dat aanvullende werkzaamheden nodig zijn, krijgen we daar ook vaak toestemming voor.”



Met de leaseklanten krijgt Profile Ultra ook de nieuwste auto’s binnen, elektrisch, hybride en met allerlei rijhulpsystemen. Mede door de aansluiting bij Jifeline als onderdeel van de Profile-franchise, kunnen nagenoeg alle werkzaamheden in eigen huis worden uitgevoerd. Burak: “Een enkele keer betreft het garantiewerkzaamheden, wat direct blijkt uit het garagemanagementsysteem, dat als een soort filter werkt. In dat geval sturen we de klant door naar de dealer.”

Profile biedt bandenservice aan particuliere én zakelijke klanten, maar je kunt er ook terecht voor onderhoud.

Pechhulp

Mede dankzij de marketinginspanning, online en met landelijke en lokale radio- en televisiecampagnes, is Profile Ultra de laatste jaren flink gegroeid. Met 155 vestigingen in Nederland is de formule ook steeds beter bekend onder particuliere klanten. Nicolaos: “De reclame hoeft zich niet eens specifiek op Profile Ultra te richten. Als mensen de merknaam Profile maar kennen en herkennen, en over de drempel komen omdat het merk ze vertrouwen geeft.”

Al heeft het bedrijf al een flinke professionaliseringsslag gemaakt, er blijft altijd wat te wensen over. Zo heeft Profile binnenkort weer de mogelijkheid een pechhulppas aan klanten aan te bieden en is er het abonnement op de analyse van de werkplaatsfacturen door WESP. Burak: “Die pechhulppas heeft goede voorwaarden: een gunstige premie voor de klant en wij hebben de zekerheid van het onderhoud. Uiteraard is dat alleen voor particulieren interessant. Met WESP willen we wel graag meer doen, maar omdat we de laatste jaren zo hard gegroeid zijn, hebben we eigenlijk geen tijd gehad om daar veel aandacht aan te kunnen geven. We houden het voorlopig even op de halfjaarlijkse sessie met de accountmanager.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 april 2025
Colad introduceert nieuwe reeks werkplaatsuitrusting
24 april 2025
VTE Import distributeur starters en alternatoren HC-Cargo
24 april 2025
UnameIT sluit zich aan bij VASS
24 april 2025
Grenzeloos schoon
24 april 2025
Een gezonde mix
23 april 2025
Jato: sterkste kwartaal BEV ooit
Meest bekeken berichten
Recente reacties