Wat het aantal geregistreerde eenheden betreft, was dit het sterkste kwartaal voor BEV’s ooit voor de Europese markt voor nieuwe auto’s. Dat blijkt uit een analyse van de kwartaalcijfers door JATO Dynamics.
Uit gegevens van JATO Dynamics voor 28 markten in de hele regio blijkt dat er in maart in totaal 240.891 batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) werden geregistreerd. Dit is het op één na hoogste resultaat ooit voor deze aandrijflijn, na december 2022 toen het aantal inschrijvingen 275.108 eenheden bereikte.
Vorige maand waren BEV’s goed voor 16,9% van het totale aantal registraties, wat een stijging van 2,7 procentpunten in marktaandeel betekent ten opzichte van maart 2024, aangezien de volumes met 23% stegen op jaarbasis.
Felipe Munoz, Global Analyst bij JATO Dynamics, licht toe: “Maart was een gedenkwaardige maand voor BEV-registraties in Europa, wat aangeeft dat de positieve respons die we zien op het voortdurend uitbreidende aanbod eindelijk een echte impact heeft op de totale markt.”

Maart toonde sowieso tekenen van verbetering, met registraties van nieuwe personenauto’s (BEV+ICE+hybride) van in totaal 1.423.340 eenheden, een stijging van 3,2% ten opzichte van maart 2024. Deze resultaten hielpen de dalingen in januari en februari te compenseren, waardoor het eerste kwartaal werd afgesloten met een totaal van 3.383.986 geregistreerde eenheden – dicht bij de 3.384.614 eenheden die in hetzelfde kwartaal vorig jaar werden geregistreerd. Het Verenigd Koninkrijk was de belangrijkste motor achter de groei als grootste markt gedurende de maand, met volumes die met 13% stegen. Er werden ook stijgingen genoteerd in Italië en Spanje, terwijl Duitsland en Frankrijk beide een daling van respectievelijk 3,9% en 15% lieten optekenen.
Daling Tesla vertraagt
Ondanks het momentum achter de opkomst van BEV’s in Europa, registreerde Tesla – ’s werelds grootste BEV-fabrikant op basis van verkoopvolume in 2024 – een daling van 30% in registraties. Dit was de grootste daling onder de 30 meest geregistreerde merken, alleen overtroffen door Mitsubishi op de 33e plaats (-43%), Lancia op de 41e plaats (-73%), Jaguar (-82%), Smart (-65%), Maserati (-39%) en Abarth (-75%).
Ondanks de negatieve trend was de daling van 30% in maart minder sterk dan in januari (-47%) en februari (-44%). “Omdat het merk nog steeds te maken heeft met een groot aantal PR-problemen naast de overgang van de Model Y, vertrouwt Tesla nu op de Model 3 om zijn verliezen te compenseren”, voegde Munoz eraan toe. De midsize sedan noteerde een stijging van 1,1% tot 12.500 eenheden en voerde het BEV-klassement aan naast de Model Y.
Hoewel de Model Y (-49%) en Model 3 (-14%) beide opmerkelijke dalingen lieten optekenen tussen januari en maart, wisten ze nog steeds alle andere elektrische auto’s in Europa te overtreffen. De Volkswagen ID.4 volgde op de derde plaats dankzij een opmerkelijke stijging van het aantal registraties met 115%, maar bleef 2.000 eenheden achter op de Model 3. “Ondanks de controverse rond de CEO van het merk en de beperkte beschikbaarheid van de nieuwe Model Y, blijft Tesla het goed doen als populairste EV-merk in Europa. Het succes, ondanks deze uitdagingen, geeft een indicatie van wat Europese consumenten zoeken in een EV”, vervolgt Munoz.
Peugeot 208 neemt leiding
In maart verloor de Dacia Sandero zijn titel van meest geregistreerde nieuwe auto in Europa aan zijn rivaal van Stellantis, de Peugeot 208. Ondanks de verandering in leiderschap bleef de Sandero het hele kwartaal aan de leiding, met de 208 op de tweede plaats. In de top tien zag de Volkswagen Tiguan het aantal inschrijvingen met 42% stijgen, terwijl de Peugeot 2008 en Opel/Vauxhall Corsa het ook goed deden. Opmerkelijk genoeg haalden deze auto’s de top 10 niet in maart 2024, toen deze posities werden ingenomen door de Tesla Model Y, Citroën C3 en Toyota Yaris.
Andere toppers waren onder andere de MG ZS, waarvan het succes te danken was aan de lancering van de nieuwe generatie – nu uitsluitend verkrijgbaar als volledig hybride, in plaats van een elektrisch model. Munoz gaf als commentaar: “Het eerste succes van de MG ZS is een voorbeeld van hoe Chinese fabrikanten hun strategieën aanpassen als reactie op de EU-tarieven op Chinese elektrische voertuigen.”
Andere modellen die ook een indrukwekkende groei lieten zien, zijn de Peugeot 3008 (+60%), de Seat/Cupra Leon (+28%), de Jeep Avenger (+56%), de Skoda Kodiaq (+34%) en de Suzuki Swift (+54%).
Nieuwkomers
Van de laatste nieuwkomers op de markt registreerde MG bijna 9.800 exemplaren van de MG3, die ook wordt aangedreven door een hybride motor. Renault volgde op de voet met 9.330 exemplaren van de nieuwe Symbioz, terwijl Fiat/Abarth 8.000 exemplaren van de 600 noteerde. De Volkswagen ID.7 kwam naar voren als het vierde meest geregistreerde elektrische voertuig in maart, met 7.438 eenheden, op de voet gevolgd door de Kia EV3 met 7.173 eenheden. BYD registreerde 7.144 inschrijvingen, waarvan meer dan 6.500 plug-in hybrides. Jaecoo registreerde 7.000 exemplaren van de Jaecoo 7, ondanks het feit dat deze niet beschikbaar is als elektrische auto of plug-in hybride. Interessant genoeg werd hetzelfde aantal exemplaren geregistreerd voor de Renault 5, die de achtste populairste elektrische auto van de maand was.