Noem het woord ‘rally’ en de ogen van de sympathieke en goedlachse Joery van Schoot, lichten direct op. In zijn ouderlijk huis in Nijverdal, het hart van de Hellendoorn Rally, vertelt Joery hoe hij als jochie werd betoverd door de sport. Uiteindelijk stond hij zelf ook aan de start van een rally, nota bene in zijn eigen rallykanon.
Joery’s allereerste aanraking met rallysport was in zijn jeugd in Nijverdal. “Ik ben er opgegroeid en de Hellendoorn Rally is hier in de regio natuurlijk heel bekend, toch wel een fenomeen. Wat ik me vooral herinner is dat de rallyauto’s gewoon door het centrum van ons dorp kwamen. Ik stond dan als klein mannetje te kijken en soms mocht ik zelfs in een aantal van die toffe auto’s zitten als ze nadien stil stonden. Eigenlijk is het zo allemaal begonnen met mijn passie en liefhebberij. En inmiddels kan ik wel zeggen dat er geen dag voorbijgaat of ik ben met mijn hobby bezig. Ik ben óf op zoek naar onderdelen óf ik school mijzelf bij aan de hand van YouTube-filmpjes.”


Rally community
“Er was een periode waarin ik er niet zo mee bezig was, toen waren andere zaken even belangrijker, maar de rallysport loopt wel als een rode draad door mijn leven. De echte start van mijn actieve betrokkenheid was toen ik een bordeauxrode Citroën Visa kocht in België. Het plan was om ‘m op te knappen, maar toen ik de Visa uit de Belgische modder haalde, bleek hij behoorlijk verroest. Dat werd uiteindelijk helaas niks. Rond die tijd kwam de Peugeot 206 Rally Cup op, dit bood je de kans om betaalbaar rally te kunnen rijden. Ik dacht: Nu moet ik mijn dromen waarmaken! De Visa werd verkocht en via een bekende in Rijssen kon ik een 206 Cup-auto kopen. Deze deal ging op het laatste moment niet door, maar dankzij de hechte rally community – onder meer op Facebook – kwam ik al snel aan een andere 206. Een half opgebouwde weliswaar, maar de basis bood mij een uitstekend uitgangspunt.”

Navigatorleeslamp
“Of ik ervaring had met auto’s opbouwen? Nee, totaal niet. Al doende heb ik heel veel geleerd, vooral met behulp van YouTube-filmpjes. Natuurlijk ging er wel eens wat mis, zoals toen een tapbout van het uitlaatspruitstuk afbrak en ik ‘m wilde uitboren wat verkeerd ging… Het kostte me wat leergeld, maar ik leerde mijn auto hierdoor wel door en door kennen. De motor en versnellingsbak liet ik voorlopig links liggen, maar de rest, de elektra bijvoorbeeld, dat leerde ik mezelf aan. Vooral het aanleggen van stroompunten voor de navigatorleeslamp en de verplichte hoofdstroomschakelaar vond ik erg leuk. Het werd dus mijn doel om met die 206 rally’s te gaan rijden in de Peugeot 206 Rally Cup. Ik was zeker niet de snelste, maar ik finishte wel altijd. Hierdoor eindigde ik vaak nog best goed in het klassement. Het ging mij vooral om het rallygevoel, het spelen met de handrem en het gorgelende geluid dat uit de uitlaat kwam. Ik heb ongeveer 2,5 seizoen met deze 206 gereden.”


Gecertificeerde kooi
“Vervolgens kwam er een Citroën DS3 R1 uit Denemarken op mijn pad, een voormalige demo-auto van Citroën Racing. Die auto was echt superstrak afgewerkt. Helaas kreeg ik hem niet op kenteken, een lichte teleurstelling. Ik besloot ‘m te verkopen en zette mijn zinnen op een nieuw project: een Citroën C2 VTS. De C2 was mijn allereerste autootje, dus daar heb ik begrijpelijkerwijs een speciale band mee. Binnen het Groep A-reglement zijn er veel mogelijkheden om hem te modificeren. Ik kocht de auto afgelopen september en ondanks privéomstandigheden ben ik al druk bezig met het verzamelen van onderdelen, vaak uit Frankrijk en Spanje. Er zijn zelfs bedrijfjes die nog pasklare onderdelen voor deze auto’s maken! Ik wil er allereerst een gecertificeerde kooi in laten bouwen en daarna kan het daadwerkelijk afbouwen voor mij beginnen. Hoewel ik nu in Leiden woon, wil ik de rallyactiviteiten graag hier in de buurt van Nijverdal houden vanwege de rallycultuur en de praktische voordelen voor mij. Zo woont mijn schoonfamilie hier ook nog. Meedoen aan de Hellendoorn Rally in 2025 wordt misschien wat lastig, maar ik ga er wel voor. En anders wordt het 2026, heb ik mooi nog extra tijd om de C2 helemaal en tot in de puntjes af te bouwen naar mijn zin. Je begrijpt, ik kan niet wachten om weer aan de start van een rally te staan. Zeker met mijn, tegen die tijd, volledig afgebouwde Citroën C2!”


Binnen kantooruren
Marketingcommunicatiespecialist Joery van Schoot is sinds vier jaar onderdeel van Marketing & Service bij energie- en brandstofleverancier TotalEnergies Nederland. Joery is in het team verantwoordelijk voor drie segmenten binnen de Specialities; Automotive, Transport en Agri.


