Soms lijkt het Nederlands niet te volstaan om iets uit te drukken. Een bezoek aan de nieuwe werkplaats van Pon Luxury Cars in Leusden bijvoorbeeld, getuigt van ‘noblesse oblige’. De gevoerde merken Bentley en Lamborghini kregen een bij het segment passende werkplaatsinrichting, waarbij de specifieke behoefte per merk werd ingevuld.

Er is een speciale MAHA VAS791011A gehomologeerde uitlijnschaarbrug geïnstalleerd inclusief vloernivelleringssysteem voor de brugkrik en een Center Platform. Hieronder zijn alle hydrauliekvoorzieningen en de stuureenheid weggewerkt, zodat er nu een kleine bedieningskast staat in plaats van een grote. Deze 5,5 ton zware hefbrug is vanuit de fabriek vereist zodat de Bentleys op deze manier correct en volgens fabrieksspecificaties kunnen worden uitgelijnd. Door te kiezen voor inbouw kunnen ook de meest extreem lage Lamborghini’s ermee uitgelijnd worden.
De gehomologeerde MAHA VAS782047 stempelbruggen met armen hebben extra lage opnames. Let ook op de duidelijk zichtbare ringverlichting. Die is er rond elke werkplek en voorkomt schaduwen.

Het is inmiddels twintig jaar geleden dat Pon de tak Performance & Luxury Cars opricht. Sinds 2012 is het bedrijf de Nederlandse partner voor Bentley en Lamborghini. Anders dan bij veel bedrijven zijn sales en aftersales gescheiden op twee locaties. In het Koopmanshuis zijn de merkspecifieke showrooms ondergebracht, geheel in stijl met de normen van de fabrikanten. De nieuwe werkplaats zit op 344 meter afstand, rechtstreeks bereikbaar via een zogenoemde luxury lane. Eenmaal daar aangekomen krijgt de klant dezelfde merkervaring als in het Koopmanshuis.

De werkplaats blijkt een visitekaartje voor alle betrokkenen, van de twee automerken aan de ene kant tot aan de leveranciers die het mogelijk maakten en het team dat er dagelijks vertoeft om de klanten van dienst te zijn. De zeven technici hebben in totaal twaalf werkplekken tot hun beschikking. De lichte werkomgeving blijkt het gevolg van ledverlichting met een lichtopbrengst en lichtkleur die het daglicht het best benadert. Kringverlichting rond elke werkplek voorkomt bovendien schaduwen.

Teststraat

De teststraat is een mooi voorbeeld van de combinatie van oog voor detail en de gestelde eisen vanuit de twee fabrikanten. De relatief ruime spoorbreedte die deze automodellen doorgaans kenmerkt zorgen voor een verbreed rollenpaar zodat de auto’s moeiteloos passen. De schokdempertestbank is volgens de technici die ermee werken “zo stil, die hoor je niet. En als er een kraakje in de schokdempers zit, dan hoor je dat sneller, omdat de machine zelf zo stil is.”

In de werkplaats is direct zichtbaar dat Bentley en Lamborghini andere eisen stellen aan de werkplekken. Het Italiaanse merk kiest voor 5 meter brede werkplekken, ideaal voor de brede coupés met forse portieren. De Britten houden het op een nog altijd ruime 4,5 meter. Om aan deze norm gehoor te geven is gekozen voor tweedeling; de Bentley-zijde heeft antracietgrijze gereedschapswanden, terwijl aan de overkant de Lamborghini’s ontvangen worden met zwarte gereedschapswanden en bijpassende bruggen.

Duidelijk zichtbaar is dat Lamborghini en Bentley andere eisen stellen aan de breedte van de werkplekken. Tussen de beide werkplaatshelften in is de gehomologeerde MAHA VAS1850A teststraat te zien. Deze heeft onder meer als kenmerk een verbreed rollenpaar vanwege de grote spoorbreedte die de auto’s hier veelal hebben. De teststraat is voorzien van rollenbank, ondersteltester en frequentiegestuurde resonantietester om onverhoopte klachten over piepjes, rammeltjes en kraakjes te kunnen opsporen. Niet zichtbaar maar wel onderdeel van de teststraat zijn de gehomologeerde MAHA VAS621001 digitale koplamptester en de AVL MDS viergastester.

Hybride

Voor het werken aan de hybride modellen is – geheel in lijn met de norm NEN 9140 – een aparte ruimte gecreëerd, die middels grote ramen ook zichtbaar is voor de andere monteurs. Bij het werken aan het hoogvoltagesysteem moet immers een tweede monteur zicht hebben op de werkzaamheden.


Samengevat biedt de nieuwe werkplaats licht, rust en ruimte.


Voor de inrichting tekende het duo Explora en Brekupa, geen onbekende leveranciers binnen het concern Pon. “Er zijn niet heel veel partijen die een project als dit kunnen”, vertelt project manager Joost Rompa. “Het helpt bovendien dat we al verschillende grote projecten samen hebben gedaan binnen de groep, zoals Porsche Centrum Amsterdam. Met de mensen die dat toen gerealiseerd hebben, zijn we hier ook gezamenlijk opgetrokken.

In de werkplaats zien we een mix aan nieuwe en vernieuwde stempelhefbruggen. Voor Lamborghini zijn de opnames van de bestaande bruggen op verzoek van de fabriek voorzien van een zwarte poedercoating. Diverse bestaande gehomologeerde MAHA VAS hefbruggen zijn weer helemaal netjes gemaakt, voorzien van een nieuwe cassette en hebben een nieuwe plek/positie gekregen.

Foto boven artikel: Voor de uitlijnbrug staat de gehomologeerde Hunter Hawkeye Elite VAS6292 gehomologeerde uitlijncomputer met extra cameraset om systemen zoals ADR en ACC conform de eisen te kunnen afstellen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 mei 2025
AutoTechnica introduceert nieuwe elementen
14 mei 2025
‘EV maakt Europese auto-industrie kapot’
14 mei 2025
Eerste Bosch Car Service voor Vrooam-grossier Pro Parts
14 mei 2025
Visitekaartje voor alle betrokkenen
13 mei 2025
Ook ERA breidt airco-assortiment uit
13 mei 2025
Auto Nassau wordt TOP Merkspecialist Fiat
Meest bekeken berichten
Recente reacties