In de rubriek Aftersalespanel vragen wij aan drie deskundigen hun kijk op een actueel onderwerp. Deze keer is dat remote diagnostics, diagnose op afstand. De vraag aan drie universele autobedrijven was deze keer of zij, en zo ja in welke omstandigheden, hiervan gebruikmaken.

Matthieu van Weele is diagnosespecialist bij Autobedrijf Van Weele, het autobedrijf in Krabbendijke dat hij runt met zijn broer Sebas: “Als we klem lopen met de diagnose, of wanneer een onderdeel ingeleerd of geprogrammeerd moet worden en dat met onze eigen apparatuur niet lukt, gebruiken we de remote van GMTO. De ene maand is dat twee of drie keer en vervolgens een maand weer helemaal niet. Als ik een schatting maak, denk ik voor 1 op de 50 auto’s ongeveer. Wanneer we gebruikmaken van de remote van GMTO denk ik dat dat in ongeveer 95 procent van de gevallen goed afloopt en we tot het gewenste resultaat komen. De 5 procent waarmee we er met de remote niet uitkomen, lukt dat meestal wel op een andere manier. Zo hebben we van een aantal merken de originele softwareprogramma’s/apparatuur. Of we schakelen de dealer in.”

Een autobedrijf dat al behoorlijk wat ervaring heeft met remote diagnostics is Stolk Autoservice in Dieverbrug. Emiel Stolk: “We gebruiken het voor zowel de exoten uit de markt de meer reguliere merken. Het geeft ons de kans om bepaalde werkzaamheden toch in eigen huis te kunnen uitvoeren en of af te ronden. Soms helpt het bij storing zoeken en de echte merkcodes te krijgen en daarmee veel gerichter aan de slag te kunnen, of het coderen van een nieuwe sleutel of trekhaakset. Het is vooral handig omdat wij een plattelandsgarage zijn en een dealer al gauw dertig minuten rijden is. Ze zitten daar echt niet op ons te wachten, nu al helemaal niet meer met de krapte op arbeidsmarkt. Remote en in eigen huis dingen kunnen doen vind ik ook prettiger tegenover mijn klanten. Door het in eigen huis te kunnen laat ik ook onze professionaliteit zien. Een gezonde mate van vrijheid om de werkzaamheden te kunnen doen wanneer onze planning en of werkzaamheden daarom vragen is ook heel belangrijk. Voor de merken die wij vaker binnen krijgen, zijn wij inmiddels overgestapt naar de merkapparatuur. Daarvoor hebben we ook de inlog bij de fabrikant.”

Jeroen Pasman, diagnosespecialist bij Dorpsgarage Elshof, met inmiddels vijf vestigingen in het oosten van Nederland: “We gebruiken nu nog de remote diagnostics van TECH360, maar we zijn op dit moment bezig een eigen remote op te zetten voor onze eigen vestigingen. We hebben dan ons eigen centrale punt waar we alle aansluitingen op de systemen van de autofabrikanten concentreren. Al onze vestigingen krijgen een dongel van onszelf waarmee ze met onze eigen centrale kunnen verbinden en we TECH360 niet meer nodig hebben. Bij die centrale zitten dan enkele van onze eigen diagnosespecialisten, waaronder ikzelf. Ik ben al zo’n anderhalf jaar bezig met het aanschaffen en installeren van dealersoftware. Voor de meeste dealers heb je daarvoor een SERMI-certificaat nodig. Dat heb ik ook, en nog een paar andere jongens van de Dorpsgarage. Dat is in wezen een administratieve handeling. Eigenlijk ben ik nog niet ergens tegen problemen aangelopen wat betreft SERMI.”

Foto boven: Moet het autobedrijf passen bij diagnose, dan zijn er bedrijven als Jifeline die op afstand de auto kunnen uitlezen en assisteren bij het zoeken naar een oplossing voor een storing.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 juni 2025
Toyota en Suzuki in top 10 klantvriendelijkste bedrijven
6 juni 2025
EV wordt rijdende buurtbatterij
6 juni 2025
Sprookje
5 juni 2025
Alles-in-één energiebeheersysteem Elecq
5 juni 2025
Smidts neemt Ford in Assen over van Wensink
5 juni 2025
Ecobat verkoopt batterijdistributie aan investeerder
Meest bekeken berichten
Recente reacties