In 2024 is 98,8 procent van het gewicht van een auto nuttig hergebruikt (98,7 procent in 2023). De batterij uit een elektrische auto is vorig jaar voor 60,4 procent nuttig hergebruikt (63,6 procent in 2023).

Dit maakt ARN, Auto Recycling Nederland, bekend bij de publicatie van haar jaarverslag 2024. Het aantal auto’s dat voor demontage is aangemeld, is vorig jaar met ruim 16 procent gestegen naar 185.041 voertuigen. Dat is fors meer dan het historisch lage aantal van 159.262 sloopauto’s in 2023 en ligt ook boven het aantal van 176.887 in 2022.

Desondanks neemt de gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt aangemeld voor demontage nog altijd toe. Eind 2024 lag deze op precies 20 jaar, eind 2023 op 19 jaar en 7 maanden. Volgens Paul Dietz, algemeen directeur van ARN, wordt dit veroorzaakt doordat mensen langer doorrijden met hun auto. “We zien op basis van de cijfers dat er elke vijf jaar een jaar bij de gemiddelde leeftijd wordt opgeteld. Onze verwachting is dat de gemiddelde leeftijd ook dit jaar weer iets toeneemt.”

Gewicht

Het gemiddelde gewicht van een sloopauto neemt jaarlijks ook toe. In 2024 lag dit op 1098 kilogram. Dat betekent dat vorig jaar meer dan tweehonderd miljoen kilogram aan voertuigen nuttig is hergebruikt. In 2024 heeft de autorecyclingketen opnieuw een recyclingprestatie boven de wettelijk verplichte 95 procent behaald. Met 98,8 procent lag het percentage ook iets boven het percentage in voorgaande jaren. Dit is veroorzaakt door de constante focus op het vermijden van ‘verwijdering’; dat is stort of verbranding zonder energieterugwinning. Het behaalde percentage bestaat voor 87,9 procent uit hergebruik en recycling en voor 10,9 procent uit energieterugwinning of een andere nuttige toepassing.

Batterij

In 2024 is in totaal 362.497 kilogram aan autobatterijen via ARN voor recycling aangeboden. Ruim een derde meer dan het jaar ervoor; toen was dit 263.373 kilogram. Van de in 2024 via ARN ingezamelde lithium-ion batterijen is 85 procent gerecycled (74 procent in 2023). De overige 15 procent (26 procent in 2023) is in aanmerking gekomen voor second use-toepassingen in de vorm van bijvoorbeeld energieopslag.

Second use

Met een gewogen gemiddelde van recycling en second use-toepassingen is een nuttige toepassing van afgedankte batterijen uit elektrische auto’s van 60,4 procent behaald. Dat is ruim boven de recyclingverplichting van 50 procent van het gewicht van lithium-ion batterijen. In 2023 is een nuttige toepassing van 63,6 procent behaald. “De belangrijkste oorzaak voor deze lichte daling is dat het aandeel second use is afgenomen van 26 procent naar 15 procent. We verwachten dat het aandeel second use-toepassingen in 2025 nog verder zal dalen, doordat de gemiddelde leeftijd van de aangeboden batterijen steeds hoger wordt.”

Daarnaast zijn er vorig jaar meer modules in plaats van complete batterijbakketten aangeboden voor recycling. Van de 362.487 kilogram bestaat 233.758 kilogram (65 procent) uit modules en 128.739 kilogram (35 procent) uit batterijpakketten. Die laatste zijn eenvoudiger te recyclen, denk aan de metalen casing. “Ook is er bewust voor verwerking in Europa gekozen waar soms lagere recyclingpercentages worden gerapporteerd. Tegelijkertijd zal met de verplichtingen uit de batterijverordening de prestatie van de recyclingbedrijven moeten toenemen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties