De vervangingsmarkt voor personenwagen- en bestelwagenbanden is in het eerste kwartaal van 2025 met 3 procent toegenomen, van 57,3 miljoen in Q1 van 2024 tot 58,7 miljoen in 2025.
Dat zijn enkele van de verkoopcijfers die de Europese koepelorganisatie van banden- en rubberfabrikanten ETRMA heeft gepubliceerd. Secretaris-generaal Adam McCarthy hierover: “Voor consumentenbanden heeft het herstel dat in de tweede helft van 2024 werd waargenomen (+8 procent) zich in het eerste kwartaal van 2025 voortgezet. De volumes benaderden die van het eerste kwartaal van 2019, vóór de impact van de pandemie. De groei van het segment all-season-banden blijft de categorie een boost geven.”
Dat segment laat inderdaad met een plus van 14 procent een flinke toename zien. Ook de verkoop van winterbanden kende in het eerste kwartaal van 2025 een toename, van 5 procent. Dit alles gaat ten koste van de vervangingsmarkt voor zomerbanden, traditioneel de grootste groep in de categorie van banden voor personenwagens en lichte bedrijfswagens, die met 3 procent afnam. Resultante is dus nog altijd een plus van 3 procent.
Door de inflatiedruk op de uitgaven van huishoudens is de vraag naar goedkopere importbanden toegenomen. Tegelijk zijn de productiekosten voor personenwagen- en bestelwagenbanden uit Europa, met name met betrekking tot energie, harder gestegen dan in andere regio’s. Het gevolg is dat ook in de eerste twee maanden van 2025 meer banden zijn geïmporteerd dan in dezelfde periode vorig jaar, 12 procent meer zelfs.
In 2024 was de personenwagen- en bestelwagenbandenimport al met 17 procent gestegen ten opzichte van 2023. De import uit India (+34 procent) en Zuid-Korea (+30 procent) steeg het hardst. Uit China kwamen in 2024 18 procent meer banden en uit Thailand 2 procent meer. De import uit Japan nam met 2 procent af.
Kilometers
De bandenvervangingsmarkt hangt uiteraard sterk samen met het aantal verreden kilometers. In 2024 zijn er in Europa door personen- en bestelwagens dan ook 1,5 procent meer kilometers afgelegd dan in 2023, waarmee we weer op het niveau zitten van voor de coronapandemie. Dat komt voornamelijk door de bestelwagens, die al meer kilometers rijden dan voor corona. De verklaring hiervoor ligt vooral in de toename van thuisbezorging. Personenwagens rijden nog altijd minder kilometers dan voor corona, met name omdat het thuiswerken door corona een vlucht heeft genomen.
Recycling
Naar schatting zijn er in Europa in 2024 4,5 miljoen ton gebruikte banden ingezameld. 600.000 ton hiervan werd hergebruikt of hernieuwd, de overige 3,9 miljoen ton moest anderszins worden verwerkt.
De cijfers over de Nederlandse markt voor gebruikte banden steken hier positief bij af. Recybem, dat in Nederland zorgdraagt voor de inzameling en verwerking van gebruikte autobanden, zamelt elk jaar zo’n 9 miljoen autobanden in. Het grootste deel hiervan, zo’n 5 miljoen, wordt gerecycled. 2 miljoen banden worden hergebruikt of hernieuwd, en slechts 1 miljoen banden krijgen een alternatieve bestemming of eindigen in de verbrandingsoven.