Een dakwerker die vier uur nodig heeft voor een klus, mag soms maar twee uur parkeren. Monteurs met een bus vol gereedschap worden gedwongen tot dure dagkaarten of lange wandelingen met zware spullen. Dit soort regels zijn niet werkbaar en staan haaks op het streven naar een efficiënte, duurzame stad.

Dat stelt Webfleet, het wagenparkbeheersysteem van Bridgestone, dat een voorstel doet voor een ander systeem van parkeren in Nederland. Het probleem zit hem daarbij niet in het tekort aan parkeerplekken, maar in de verdeling van de ruimte. “Gemeenten moeten stoppen met parkeerruimte als standaardvoorziening te zien, en meer sturen op deelmobiliteit, vrije parkeervoorzieningen voor vakbedrijven en mobiliteitshubs aan de rand van de stad. Door data te delen en samen te werken met bedrijven en technologiepartners, kan het parkeerbeleid onderdeel worden van het bredere leefbaarheidsbeleid”, aldus Webfleet.

Technologie

Volgens Webfleet wordt in steden ook veel te weinig gebruikgemaakt van de mogelijkheden die moderne technologie biedt. Webfleet noemt onder meer automatische reservering van parkeerplaatsen en dynamische prijsstelling op basis van vraag en aanbod. “De toekomst van parkeren in Nederland is digitaal, voorspellend en flexibel. Steden die nu investeren in een slimme parkeerinfrastructuur, worden straks de meest leefbare plekken van Nederland”, aldus Webfleet.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 juli 2025
Mewa werkkleding perfect voor warme werkdagen
31 juli 2025
Renault benoemt François Provost tot directeur
31 juli 2025
Univé zet AI in bij schadebeoordeling
31 juli 2025
UnameIT neemt Claire Automotive Support over
31 juli 2025
Athlon ziet minder verkeersboetes bij leaserijders
30 juli 2025
Europese bandenvervangingsmarkt duikt in de min
Meest bekeken berichten
Recente reacties