Uit cijfers van occasionplatform AutoTrack blijkt dat er in juli 65 procent minder zoekopdrachten waren naar Tesla’s dan in januari dit jaar.

Onlangs maakte Tesla bekend dat het bedrijf over het tweede kwartaal wereldwijd flink minder auto’s verkocht dan over dezelfde periode in 2024. In de cijfers ziet AutoTrack dat ook op de occasionmarkt consumenten niet meer warmlopen voor de elektrische auto’s van Elon Musk.

Musk

Tim Roks, auto-expert bij occasionplatform AutoTrack: “In de periode van oktober 2024 tot en met januari dit jaar was er veel media-aandacht voor Musk en Tesla, waardoor op AutoTrack het aantal zoekopdrachten naar het elektrische automerk en het instapmodel – de Model 3 – meer dan verdubbelde. Inmiddels is het beeld compleet omgedraaid. De zoekvraag naar Tesla en de Model 3 ligt respectievelijk 65 procent en 72 procent lager dan eerst.”

En hoewel de vraagprijs van de Model 3 door de instroom van ex-leaseauto’s flink is gedaald, zijn er van de 30.000 verkochte Tesla’s Model 3 van bouwjaar 2019 nog iets minder dan 19.000 in Nederland. De rest is geëxporteerd.

Volgens Roks heeft Musk eigenhandig de neerwaartse spiraal waarin Tesla zit, veroorzaakt: “Musk en Tesla zijn zo nauw met elkaar verbonden dat alle ophef rondom hem het imago van het elektrische automerk heeft beschadigd. Autokopers zijn daar gevoelig voor.”

Concurrentie

Waar autokopers ook gevoelig voor zijn, is prijs. Roks: “Tesla is allang niet meer de enige aanbieder van elektrische auto’s. Er is meer keuze dan ooit en vooral de Chinese modellen zijn in veel gevallen goedkoper dan de auto’s van Tesla.”

De aangekondigde goedkopere versie van Tesla’s populairste model, de Model Y, moet daar verandering in brengen, al is Roks daar vooralsnog sceptisch over: “Je krijgt dan een uitgeklede variant met minder toeters en bellen. Kies je daarvoor als je voor hetzelfde bedrag of minder een luxere elektrische auto van een ander merk kunt kopen?”

Top 10

Ondanks alles stond de Model 3 afgelopen maand nog wel in de top tien van meest gezochte tweedehands auto’s, meldt AutoTrack. “Maar dat is een stuk lager dan begin dit jaar. Toen stond de Model 3 nog op plaats twee”, aldus Roks.

De Hyundai Kona is nu populairste EV. Zo werd er in juli 66 procent meer naar de elektrische Hyundai dan naar de Tesla Model 3 gezocht. Ook de nummer twee op de lijst, de Audi e-tron, volgt op gepaste afstand. Het verschil met de Kona qua zoekopdrachten is 31 procent. De top 10 van de meest gezochte EV’s op AutoTrack ziet er als volgt uit:

PositieJanuari 2025Juli 2025
1Hyundai KonaHyundai Kona
2Tesla Model 3Audi e-tron
3Volvo XC40Volvo XC40
4Audi e-tronVolkswagen ID.3
5Renault 5Skoda Enyaq iV
6Skoda Enyaq iVVolkswagen ID.4
7Kia NiroRenault 5
8Volkswagen ID.3Tesla Model 3
9Kia e-NiroPorsche Macan
10Volkswagen ID.BuzzKia w-Niro
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 augustus 2025
Nog 260.000 auto’s op winterbanden
7 augustus 2025
Kofferbakmat uit afgedankt oceaanplastic
7 augustus 2025
Louwman stoot import BYD af, blijft retailer
7 augustus 2025
‘EV is niet het probleem, maar de oplossing’
6 augustus 2025
AutoTrack: Ook tweedehands Tesla niet populair
6 augustus 2025
Athlon wil al in 2028 volledig elektrisch
Meest bekeken berichten
Recente reacties