Hartje zomer rijdt 2,7 procent van de Nederlanders nog altijd op winterbanden. Twee jaar geleden was dat nog 7,8 procent, een forse daling. Toch betekent het dat er nog steeds zo’n 260.000 auto’s rondrijden op ongeschikt rubber.

Dat blijkt uit een inspectie van BOVAG in de eerste week van augustus van 1360 voertuigen op parkeerplaatsen in Utrecht, Duiven en ‘s-Hertogenbosch. Daaruit bleek dat 794 auto’s op zomerbanden reden, 529 op vierseizoenenbanden en 37 op winterbanden.

De afname van het aantal auto’s dat in de zomer nog op winterbanden rijdt, hangt volgens BOVAG nauw samen met de opmars van de vierseizoenenband: inmiddels is bijna 39 procent van het wagenpark daarmee uitgerust. De brancheorganisatie ziet dat als een positieve ontwikkeling, want verkeerde banden vergroten het risico op ongevallen, zorgen voor extra slijtage en verbruiken meer brandstof.

Vierseizoenenband

Twee jaar geleden was 32 procent van de auto’s uitgerust met vierseizoenenbanden, inmiddels is dat opgelopen tot bijna 39 procent: meer dan 3,7 miljoen auto’s. BOVAG noemt het een logische keuze voor automobilisten met een laag of gemiddeld jaarkilometrage: vierseizoenenbanden combineren eigenschappen van zomer- en winterbanden en zijn bij de meeste A-merken gecertificeerd voor winterse omstandigheden. Voor automobilisten die veel rijden, blijft een aparte set zomer- en winterbanden de meest verstandige optie.

Winterbanden

Winterbanden zijn niet gemaakt om in de zomer mee te rijden. Ze zijn van zachter rubber, bedoeld voor koud en glad wegdek. Bij zomerse temperaturen zorgen ze voor een langere remweg, hogere rolweerstand en dus hoger brandstofverbruik, snellere slijtage en extra fijnstof- en geluidsproductie. De afname van het aantal winterbanden in de zomer is daarom goed nieuws voor zowel verkeersveiligheid als milieu.

Uitschieters

Net als in voorgaande jaren troffen de controleurs opnieuw opvallende situaties aan. Opvallend positief: een groot deel van de vierseizoenenbanden was van gerenommeerde A-merken. Tegelijkertijd reden sommige auto’s op een mix van verschillende bandensoorten of -merken, bijvoorbeeld alleen voor of achter, of zelfs links en rechts verschillend na het vervangen van slechts één band. Daarnaast stuitten inspecteurs op banden met zichtbare droogtescheurtjes, een opvallend hoge leeftijd of ongelijke slijtage.

Deze voorbeelden onderstrepen dat banden voor veel automobilisten nog altijd een sluitpost zijn in het onderhoudsbudget. Zeker bij oudere, kleine auto’s die weinig kilometers maken en zelden de garage zien, wordt er vaak bespaard op vervanging. Omdat banden cruciaal zijn voor de veiligheid, verdienen ze meer aandacht, aldus BOVAG.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 augustus 2025
Equip Auto nomineert innovaties
7 augustus 2025
Nog 260.000 auto’s op winterbanden
7 augustus 2025
Kofferbakmat uit afgedankt oceaanplastic
7 augustus 2025
Louwman stoot import BYD af, blijft retailer
7 augustus 2025
‘EV is niet het probleem, maar de oplossing’
6 augustus 2025
AutoTrack: Ook tweedehands Tesla niet populair
Meest bekeken berichten
Recente reacties