RAI Vereniging noemt de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen op mobiliteitsgebied onvoldoende: er wordt niet genoeg geïnvesteerd ten behoeve van duurzaamheid, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en betaalbare mobiliteit.
Ten behoeve van de Nederlandse economie en de Nederlandse samenleving verdient mobiliteit een plek bovenaan de politieke agenda, stelt RAI Vereniging. In plaats daarvan ziet de brancheorganisatie slechts een weigering om keuzes te maken.
Wat RAI Vereniging graag zou zien, is inzetten op betaalbare automobiliteit en vergroening van het wagenpark, naast een bredere kijk op vervoer om de bereikbaarheid op peil te houden. Ook roept RAI Vereniging op om circulaire initiatieven te stimuleren.
Autobelastingen
Verder moeten de autobelastingen op de schop. RAI Vereniging biedt aan samen met een nieuw kabinet een robuust, eerlijk en voorspelbaar stelsel voor autobelastingen te ontwikkelen. In plaats daarvan ziet RAI Vereniging maatregelen die niet meer dan een paar jaar vooruitkijken. En een maatregel als de invoering van een eindheffing voor werkgevers die een auto met een verbrandingsmotor beschikbaar stellen voor werknemers ontbeert noodzakelijk flankerend beleid.
Kilometerheffing
De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens medio 2026 ziet RAI Vereniging als een goed voorbeeld van een systeem van ‘betalen naar gebruik’. Dit zou ook ingevoerd moeten worden voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens.”
Verkeersveiligheid
Wat betreft de verkeersveiligheid is er een einde gekomen aan de daling van het aantal verkeersdoden. In de begroting voor 2026 ontbreken extra middelen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dat is voor RAI Vereniging onacceptabel.
Maakindustrie
Een sterk innovatieprogramma tot slot betekent dat de Nederlandse automotive maakindustrie koploper blijft op het gebied van truckproductie, voertuigautomatisering, batterijtechnologie en hoogwaardige toelevering. Daarmee speelt de sector een cruciale rol in de transitie naar duurzame, slimme en concurrerende mobiliteit in Europa.