Wat begon met het monteren van banden op vrachtwagens en industriële voertuigen in de Rotterdamse Waalhaven, groeide uit tot een netwerk van banden- en onderhoudsspecialisten in Zuid- en West-Nederland. Aan de basis van dit succes ligt de overtuiging goed naar de toekomst te kijken en hierop te handelen.

Afgelopen jaren is er veel veranderd bij Profile DBS. Het hoofdkantoor in Hoogvliet verhuisde naar Oud-Beijerland. Het aantal vestigingen steeg explosief naar 16 stuks, van Zierikzee tot Zwaagdijk. Naast vrachtwagen- en industriebanden werden banden en onderhoud van personenauto’s steeds belangrijker. Wat echter gelijk bleef, was de Rotterdamse instelling. Met de blik stevig op de toekomst gaan de schouders eronder.

Van banden naar onderhoud

“De verhouding tussen vrachtwagen- en personenautobanden is bij ons ongeveer fifty-fifty. Dat zie je zelden in Nederland”, vertelt commercieel directeur Alexander Lang. “We begonnen met banden voor de industrie, maar sinds de samenwerking met Profile eind jaren ‘90 zijn personenauto’s steeds belangrijker geworden. Naast banden verzorgen we nu ook het onderhoud hiervan. Dat valt binnen de formule van Profile. Sterker nog, zij sturen aan op een grote rol voor onderhoud.”

Voor Profile DBS ligt hier een flinke uitdaging. Van oorsprong is het een bandenbedrijf. DBS staat niet voor niets voor ‘Van Dijk’s Bandenservice’. Het plegen van onderhoud aan personenauto’s biedt wel enorme kansen, vertelt retail directeur Jack Schepers: “In veel plaatsen, zoals hier in Oud-Beijerland, zien we dat dealers hun deuren sluiten. Onafhankelijke werkplaatsen die moeite hebben bij te blijven met alle ontwikkelingen specialiseren zich in oudere voertuigen of stoppen ermee.”

“Deze ontwikkelingen zorgen voor een explosieve groei bij ons. Als relatief nieuwe partij is het voor Profile DBS relatief eenvoudig deze markt te betreden”, gaat Schepers verder. “Dankzij alle nieuwe technieken moeten dealers zich steeds verder specialiseren. Profile DBS is juist geen merkspecialist. Wij doen niets wat we niet kunnen.”

Groter en ouder

Ondanks alle ontwikkelingen in de automarkt verwacht Profile DBS dat de vraag voorlopig niet zal afnemen. “Het Nederlandse wagenpark wordt niet alleen steeds groter, maar ook steeds ouder. Al die auto’s hebben gewoon nog onderhoud nodig”, aldus Schepers. “Bovendien hebben elektrische auto’s ook banden, remmen en slijtagedelen nodig. Door deze componenten blijft onze dienstverlening ook in de toekomst noodzakelijk.”

‘Wij doen niets wat we niet kunnen.’
Retail directeur Jack Schepers

Volgens Schepers is onderhoud een uitstekend verdienmodel. “Met een goede werkplaats met vier of vijf monteurs is goed geld te verdienen”, zegt hij. “Het is wel kapitaalintensiever: er is meer apparatuur en gereedschap nodig. Dit wordt ook alleen maar meer. Gelukkig heeft Profile DBS in Explora een goede partner gevonden. Het is wel beter planbaar dan banden. Ook kennis van zaken is noodzakelijk. Onderhoud levert een nieuw type klant op, met nieuwe vragen.”

Goede monteurs zijn dan ook onmisbaar voor Profile DBS. Interessant genoeg heeft het bedrijf niet veel moeite nieuwe mensen te vinden. “Wij zijn interessant voor monteurs die op zoek zijn naar vrijheid, die niet in het keurslijf van een dealer willen zitten”, aldus Schepers. “Bij ons krijg je vrijheid in de uitvoering van een opdracht. Je bepaalt ook je eigen groeitempo. Een monteur heeft bij ons zelf de regie.”

Als bandenbedrijf is Profile DBS het gewend om mensen zelf op te leiden voor het vak. Om bij Profile DBS aan de slag te gaan, is dan ook geen opleiding vereist. Wel moet iemand uiteraard de handen uit de mouwen willen steken. Wie dat wil, heeft een mooie toekomst voor zich. Terwijl dealers nog altijd weinig te doen willen hebben met banden, worden ze een steeds belangrijker onderdeel van de auto. Niet alleen onafhankelijke garages maar ook Profile DBS speelt hierop in.

Gegevens delen

“Er zit ontzettend veel techniek in banden”, vertelt Lang. “Vroeger was het simpel en vies werk, dat alleen geschikt was voor sterke kerels. Nu raken banden de digitale wereld. Gegevens van banden vertellen heel veel. Door goed naar data van banden te kijken, kan ontzettend veel geld bespaard worden. Vaak worden ze veel te vroeg vervangen, soms te laat. Zelden op het juiste moment.” Door gegevens van banden te delen met de gebruiker, kan deze betere beslissingen maken.

‘Vaak worden banden veel te vroeg vervangen, soms
te laat. Zelden op het juiste moment.’

Commercieel directeur
Alexander Lang

Niet alleen het rijgedrag van de chauffeur heeft direct invloed op de levensduur van een band. Veel automobilisten controleren hun bandenspanning niet of nauwelijks. Ook controle van de band en uitlijnen gebeuren alleen als het nodig is, of als het te laat is. Hier is nog veel te winnen. Door problemen op tijd te signaleren, kan er eerder ingegrepen worden. Niet alleen bespaart dit in kosten, maar het is ook nog eens veel duurzamer, omdat banden langer onder de auto kunnen blijven.

Robots

Schepers: “In het wegtransport komt langzaam steeds meer aandacht voor de banden. Daar is het niet meer de sluitpost die het vroeger was. Bij personenauto’s is dit echter nog ver weg. Alleen leasemaatschappijen zijn bezig met het verzamelen van gegevens over banden. Zij hebben grote vloten met veel dezelfde voertuigen. Wij denken dat bandengegevens in de toekomst veel belangrijker gaan worden, zeker als steeds meer auto’s elektrisch worden.”

Op dit moment worden er al ontzettend veel gegevens verzameld. Deze zijn veelal beschikbaar, maar de connectiviteit ontbreekt, legt Lang uit. Profile DBS gelooft dat bandengegevens binnenkort een grote rol gaan spelen, ook bij personenauto’s. Duurzaamheid speelt hierbij een grote rol. Niet alleen gaat een band bij goed gebruik langer mee, maar een karkas van zo’n band is ook beter te recyclen. “Bandendata gaat de business zeker veranderen”, aldus Lang.

“Op deze manier nadenken over de toekomst differentieert ons van de rest”, stelt Lang. “Verandering is constant. Het is belangrijk mensen op tijd mee te nemen, bijvoorbeeld in automatisering. Misschien krijgen we straks wel robots die banden wisselen, wie weet. Nu al wordt de uitlijning automatisch gecontroleerd bij het binnenrijden van de werkplaats. Vroeger was dit handwerk en gebeurde het alleen als erom gevraagd werd. Al die gegevens over banden maakt onze service alleen maar beter.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 september 2025
12 procent geeft auto een naam
30 september 2025
Recordaantal nieuwe campers
30 september 2025
Omzet Autodoc stijgt 18,5 procent in H1
30 september 2025
Slim laden wint terrein onder EV-rijders
30 september 2025
Profile DBS: Bandenvak raakt de digitale wereld
29 september 2025
Cecra start fusieproces met nieuwkomer AME
Meest bekeken berichten
Recente reacties