“Wie vandaag ‘balie-eerst’ denkt, plant een terugtocht in plaats van een aanval.” Met deze woorden geeft Michael Saitow, ceo van online onderdelenplatform Alzura, uiting aan zijn visie dat de toekomst van de aftermarket in sterke mate in de digitale ruimte wordt beslist.
Alzura constateert tevens dat online de grenzen tussen B-to-B en B-to-C vervagen en dat meer dan een kwart van de autobezitters al zelf online onderdelen heeft gekocht en gemonteerd. Vooral jongeren hebben een sterke voorkeur voor online verkoopkanalen.
Kansen
Wel schat Alzura in dat dit met de steeds complexere onderdelen zal afnemen en dat dit kansen biedt voor autobedrijven. Dat de digitale transformatie ook wat betreft de in- en verkoop van auto-onderdelen doorzet en actie vraagt van alle marktdeelnemers, daar is Alzura van overtuigd. “De toekomst van de aftermarket is digitaal. Wie processen optimaliseert, gegevens intelligent koppelt en klantcomfort centraal stelt, verzekert zich van duurzame concurrentievoordelen. Platforms zijn daarbij geen concurrent, maar partners op weg naar efficiëntere processen, meer transparantie en sterkere klantbinding”, aldus het online onderdelenplatform.
14e Nationaal Aftersalescongres
De aftermarket van de toekomst is tevens het thema van het 14e Nationaal Aftersalescongres op 11 december aanstaande in het 1931 Congrescentrum’s-Hertogenbosch. Heeft u zich nog niet ingeschreven, dan kan dat nog via de speciale congreswebsite en zien we u graag op de elfde van de twaalfde in Den Bosch.