77 procent van de EV-rijders zegt dat hardnekkige mythes over elektrische auto’s de grootste belemmering vormen voor de overstap naar elektrisch rijden.

Dat blijkt uit het Global EV Driver Survey, een onderzoek uitgevoerd door de Global EV Alliance, voor Nederland in nauwe samenwerking met de Vereniging Elektrische Rijders (VER), onder meer dan 26.000 elektrische autorijders uit 30 landen.

Een ander feit dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat politiek een belangrijke rol speelt bij de autokeuze van de EV-rijder. 83 procent van de ondervraagden oordeelt dat stimulerende beleidsmaatregelen nodig zijn om de transitie te versnellen.

Desinformatie

“Desinformatie over EV’s vormt een serieuze uitdaging. Het kan ervoor zorgen dat beleidsmakers en consumenten minder vertrouwen hebben in elektrische voertuigen als oplossing voor klimaatverandering en luchtvervuiling”, zegt Joel Levin, voorzitter van de Global EV Alliance (GEVA). “Uit de ervaringen binnen het GEVA-netwerk weten wij bijvoorbeeld dat mythes over dat EV’s sneller in brand vliegen of dat batterijen in de auto’s maar een paar jaar meegaan in veel landen nog een rol speelt bij het uitstellen van elektrisch rijden.”

Politiek

Wereldwijd zegt 53 procent bepaalde automerken bewust te vermijden om politieke of maatschappelijke redenen. Nederlandse bestuurders gaan daarin nog een stap verder: 62 procent laat internationale ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties meewegen in hun beslissing welke auto zij wel of juist niet willen kopen. In het onderzoek noemen respondenten vooral hun ethische bezwaren bij Tesla (40 procent globaal, 41 procent Nederland) en Chinese automerken (12 procent globaal, 32 procent Nederland).

Betaalbaarheid

Uit het onderzoek blijkt verder dat de betaalbaarheid van elektrische auto’s een cruciale factor is voor verdere groei van de markt. 45 procent van de respondenten zegt dat lagere energiekosten een belangrijke reden waren om een EV te kopen, terwijl 58 procent aangeeft dat de aanschafprijs in hun land nog altijd een belangrijke drempel vormt. “De boodschap aan beleidsmakers is duidelijk: wie de overstap naar elektrisch wil versnellen, moet beleid voeren dat elektrische auto’s voor consumenten de meest betaalbare keuze maakt”, zegt Levin.

Stimulering

In de praktijk blijkt stimulering vanuit de overheid goed te werken. Zo maakt in Denemarken, waar de EV goed wordt gestimuleerd,  de EV bijna 90 procent uit van de totale nieuwverkoop. Ook de totale vloot van EV’s groeit door goede ondersteuning van de occasionmarkt voor EV’s.

Tevreden

Als je het aan de EV-rijders vraagt, zijn zij zeer tevreden met hun overstap naar elektrisch rijden. 93 procent zegt dat hun volgende auto opnieuw een EV zal zijn. De overige respondenten zouden kiezen voor een plug-in hybride; slechts 1 procent overweegt terug te keren naar een benzineauto. Zij prijzen vooral de lagere energiekosten, zijn over het algemeen positief over de actieradius en waarderen de snelle ontwikkeling van laadinfrastructuur in veel landen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 november 2025
Fusie AkzoNobel en Axalta in de maak
18 november 2025
‘Desinformatie schaadt vertrouwen in EV’
18 november 2025
‘De Buggy verveelt nooit’
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
17 november 2025
InterClassics Brussels noteert nieuw bezoekersrecord
Meest bekeken berichten
Recente reacties