In de ruim vijftien jaar dat Autobedrijf NH in Arnhem bestaat, heeft het bedrijf een mooie groei doorgemaakt. Anders dan bij vele collega’s is het team compleet, er staan geen vacatures uit. Een aantal collega’s maakte tijdens hun stage kennis met het bedrijf en besloot er te blijven. Om de kennis op peil te houden leunt het team onder meer op de trainingen via Bosch Car Service.
Partnercontent
Het is 2009 en de economische crisis is nog in volle gang. Automonteur Nazir Fazli begint in een bedrijfshal van 180 m² met twee hefbruggen zijn eigen autobedrijf. De klanten komen vooral uit eigen kring en door mond-tot-mondreclame. Broer Reshad Fazli is juist sterk in marketing en Google Ads: “Ik maakte huis-aan-huisfolders voor het bedrijf en zette bovendien Google Ads in voor de online vindbaarheid. In die tijd was dat nog minder gemeengoed en het heeft ons enorm geholpen in het opbouwen van de klantenkring.”
De broers wilden graag een concept, mede omdat dit de drempel verlaagt naar zakelijke en private leaseklanten.
Zoals bij veel startende bedrijven het geval is, moet de klantenkring in die beginjaren niet alleen in omvang groeien maar ook de samenstelling ervan ontwikkelt zich gaandeweg. “Klanten die zich bij je thuis voelen blijven, anderen kijken verder. Als bedrijf ontdek je steeds beter je eigen positionering in de markt. Inmiddels hebben we een trouwe klantenschare die steeds groter wordt.” Het cijfer 9,8 dat de klanten gemiddeld geven via het platform Klantenvertellen.nl onderschrijft dat. Met het team van acht mensen verzorgen ze zeker zestig doorgangen per week en een duizendtal apk’s op jaarbasis. Autobedrijf NH legt de focus nadrukkelijk op de werkplaatsactiviteiten, autoverkoop is nauwelijks aan de orde.
Steeds meer diagnose
Een specifieke merkfocus kent het bedrijf niet. “We hebben afgelopen jaren de focus wel verschoven van regulier onderhoud naar specifieke diagnoseklussen. Dat is waar we goed in zijn en waarmee we ons kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dat veel bedrijven kampen met personeelsgebrek vertaalt zich in lange wachttijden en dan gaan mensen verder kijken. Ons legt het geen windeieren in ieder geval.”

Sinds bijna tien jaar zit het bedrijf nu in een ruim pand op bedrijventerrein Het Broek in Arnhem. De afgelopen jaren is veel tijd en energie gaan zitten in het verjongen van het uit het 1957 stammende pand. De Bosch Car Service huisstijl is binnen en buiten duidelijk te zien. De broers wilden graag een concept, mede omdat dit de drempel verlaagt naar zakelijke en private leaseklanten. “Zo rond 2018 zag je de opkomst van private lease en daar wilden we op inspelen.”
Niet wisselen van grossier
De keuze voor Bosch Car Service hangt verder samen met een aantal factoren, vertelt Reshad. “Allereerst moest het een full service concept zijn met een goede naamsbekendheid onder consumenten. We hebben ook wel alternatieven overwogen maar we zagen het niet zitten om daarvoor van grossier te moeten wisselen. Onze relatie met PartsPoint is prima en binnen het netwerk van Bosch Car Service was gelukkig ook nog ruimte voor ons.”
Zakelijke klanten zijn doorgaans de eersten die over gaan op elektrisch rijden en ook in deze werkplaats stijgt het aandeel volledig elektrische auto’s rap. “Zeker de afgelopen twee jaar gaat het hard”, zo is de ervaring van het team. “Veel hoeven we er niet aan te doen, het zijn vooral banden, remmen en interieurfilters.” Via PartsPoint heeft Autobedrijf NH daarom naast de ondersteuning vanuit Bosch Car Service ook ondersteuning voor het actief promoten en verkopen van banden. “Het helpt ons in de concurrentie met bandenspecialisten. Klanten die voor de banden binnenkomen blijven veelal klant bij ons, ook voor andere werkzaamheden.”

Omdat er in de omgeving van het bedrijf voldoende laadvoorzieningen zijn, heeft Autobedrijf NH nog niet geïnvesteerd in eigen oplossingen. “Op de lange termijn willen we het pand een keer uitgebreid gaan verbouwen en dan kunnen we mooi meteen naar de laadinfrastructuur kijken. We hebben al wel geïnvesteerd in zonnepanelen.”
Werkplaatsinvesteringen
In de werkplaats is geïnvesteerd in een nieuwe, extra lange vierkoloms hefbrug, specifiek voor de lichte bedrijfswagens. Even verderop ligt een eveneens splinternieuwe uitlijnbrug. “Ik denk dat we zeker wel tien uitlijnbeurten per week hebben uitbesteed. Als je dat werk in eigen huis kunt doen dan ben je een stuk flexibeler in de planning, het is de investering absoluut waard. Er komt bovendien gewoon extra werk uit.”
Hoewel het aandeel volledig elektrische auto’s in de nieuwverkoop zo’n veertig procent bedraagt is dat in de Nederlandse werkplaatsen veel lager. Zo ook in Arnhem. “We krijgen vooral benzineauto’s en hybrides. Ondanks het toenemend aantal auto’s met een hoogvoltagesysteem aan boord, werken we nauwelijks aan die systemen. Er gaat simpelweg weinig mee mis, ook omdat het vooral jongere auto’s betreft van maximaal drie jaar oud. We zijn er wel toe gekwalificeerd en volgen alle trainingen, onder meer via Bosch.”