3,18 miljoen voertuigen Renault-groep

De verkoop van de Renault-groep is in 2016 uitgekomen op wereldwijd bijna 3,2 miljoen voertuigen. Het aantal inschrijvingen van personenwagens én bedrijfsvoertuigen groeide met 13,3%, in een totaalmarkt die ‘slechts’ 4,6% groter werd. Het mondiale marktaandeel van de Groep bedraagt nu 3,5% (0,3 procentpunt méér t.o.v. 2015).

Op de Europese automarkt groeide het aantal inschrijvingen van de Groep met 11,8% tot 1.805.290 voertuigen, goed voor een aandeel van 10,6%. “Onze strategie van gammavernieuwing en van geografische expansie is een succes”, stelt commercieel directeur Thierry Koskas van de Renault Groep. “Het stelt de Groep in staat het volume significant te doen groeien, en in elk van onze regio’s het marktaandeel te vergroten.”

De fabrikant voert de vernieuwing van het productprogramma aan als belangrijkste reden voor de successen. De Espace, Talisman en Megane zijn goed ontvangen en van de eind 2016 geïntroduceerde nieuwe Scenic werden in het eerste kwartaal van zijn bestaan ruim negentienduizend orders geschreven. In het B-segment wist het merk dankzij de Clio en Captur zijn koppositie te behouden.  

Dochtermerk Dacia groeide afgelopen jaar met 10.8%, terwijl op EV-gebied een plus werd geboekt van 11% naar 25.648 eenheden (exclusief de Twizy). Van de ZOE werden 21.735 nieuwe exemplaren geregistreerd (plus 16%) en van de elektrische bedrijfswagen Kangoo Z.E. 3.901. Het verkoopvolume van Renault Samsung Motors steeg met 38,8%.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *