Aantal oude diesels daalt na 2010 met tweederde

In genoemde periode daalde ook het aantal op benzine rijdende bestel- en personenauto’s van voor 2001 sterk (met de helft), maar minder hard.

In 2016 stonden ruim 17.000 oude diesels geregistreerd in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Met uitzondering van Amsterdam namen zij tussen 2010 en 2016 milieumaatregelen, gericht op dieselauto’s die gebouwd waren voor 2001. De daling bedroeg in Utrecht, waar sinds 2015 een milieuzone geldt, 79 procent. Tot begin 2016 konden dieselbezitters hun auto met financiële steun van de gemeente laten slopen. De afname was in Utrecht van 2014 tot 2016 sterker dan in de drie jaren daarvoor.

Overigens draaide de rechtbank Midden-Nederland vorige week een in Utrecht uitgedeelde milieuzoneboete terug, omdat de bebording rond de zone onduidelijk is.

Sloopregeling

In de gemeente Rotterdam daalde het aantal oude diesels tussen 2010 en 2016 met 75 procent. Sinds 1 januari van dit jaar geldt ook hier een dieselmilieuzone. In maart 2014 ging in de gemeente een sloopregeling voor oude diesels van start. Tussen 1 januari 2015 en 2016 daalde het aantal oude diesels met 36 procent het sterkst. In de gemeente Den Haag is het aantal oude diesels tussen 2010 en 2016 met twee derde afgenomen. Hier bestond in deze periode geen milieuzone; van juli 2013 tot januari 2015 stelde de gemeente wel extra geld beschikbaar voor een sloopregeling. In deze periode daalde het aantal oude diesels jaarlijks met 20 procent, hoger dan in de jaren voor en na de sloopregeling.

Opvallend: hoewel Amsterdam geen anti-dieselmaatregelen nam, daalde tussen 2010 en 2016 het aantal op diesel rijdende personen- en bestelauto’s van voor 2001 toch met 64 procent. In de hoofdstad staan 7,2 duizend oude diesels geregistreerd, het meest van de vier grote gemeenten.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *