ABN Amro verwacht 550.000 auto’s

Na acht maanden in 2011 zijn de nieuwverkopen van personenauto’s gestegen met 19 procent. Prima cijfers die verhullen dat het gemiddelde dealerrendement zorgelijk blijft. De groei van de nieuwverkopen zal in de tweede helft van 2011 vertragen. ABN Amro verwacht dat de verkopen over 2011 rond de 550.000 zullen uitkomen, in februari nog op 530.000 stuks gesteld. Dit valt te lezen in haar Autoretail sectorupdate van september.

In het eerste kwartaal van 2011 bedroeg het gemiddelde dealerrendement 1,7 procent; in 2010 was dit nog 2,1 procent. ABN Amro vindt dit een zorgelijk ontwikkeling. Bij dealerbedrijven ligt de nadruk in de bedrijfsvoering wel heel sterk op het halen van volumes en niet bij het verbeteren van rendement.

Het verbeterde resultaat in 2010 werd vooral via aftersales, snoeien in de indirecte kosten en occasionverkopen gerealiseerd en niet zo zeer via de sterk gestegen nieuwverkopen. Omdat ook de omzet en marges in de werkplaats onder druk staan en er op het gebied van kosten al veel is gedaan, zal rendementsverbetering een lastig proces worden. Zeker omdat de grote groei van de verkoopvolumes voorbij is.

Alleen op de zakelijke markt is nog groeipotentie omdat er sprake is van een inhaalvraag. ABN Amro verwacht dat de groei van de nieuwverkopen in de tweede helft van 2011 rond de 5 procent zal uitkomen. Daarmee zal het aantal nieuwverkopen in 2011 circa 550.000 zijn.

In 2010 is zowel het aantal schadegevallen als het gemiddelde bedrag per schade gedaald. ABN Amro constateerde ook dat door het grote aantal aanbieders er sprake is van overcapaciteit en sterke concurrentie. De prijzen, en daarmee het rendement, staan onder druk. Bedrijven die tot een groep of samenwerkingsverband behoren en zich een positie hebben verworven binnen de gestuurde schadestroom, lijken het in eerst instantie makkelijker te hebben. Echter verzekeraars en leasemaatschappijen staan dusdanig sterk in onderhandelingen dat er nauwelijks nog rek zit in uurlonen en onderdelenprijzen. Het realiseren van een zo laag mogelijk gemiddeld schadebedrag per schadegeval is in veel gevallen leidend. Met deze ontwikkelingen kunnen zelfstandige schadebedrijven nauwelijks het hoofd boven water houden. Een groot deel van het aanbod gaat aan hun neus voorbij en door de scherpe prijsstelling in de markt is het concurreren met bij groepen of formules aangesloten schadeherstelbedrijven nagenoeg onmogelijk.

Download hier de Autoretail Sectorupdate van september >>

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *