‘Aftermarket niet voorbereid op coronavirus’

Noch de auto-industrie, noch zijn toeleveranciers waren voorbereid op de coronapandemie. Dat is de teneur die viel te bespeuren in de eerste van een serie online conferenties die Automechanika dit jaar organiseert.

Hoewel de Automechanika dit jaar geen doorgang vond in zijn traditionele beursvorm, maken verschillende online evenementen dat verlies deels goed. Zo is Automechanika vorige week gestart met de serie Let’s talk business, waarin internationale spelers, organisaties en belanghebbenden uit de automotive aftermarket actuele onderwerpen bespreken.

Weerbaar

Het eerste online evenement had als onderwerp de impact van het coronavirus op de aftermarket. Afgevaardigden van onder meer Robert Bosch, ZF, Delphi en Schaeffer gingen erover met elkaar in debat. “We maken nu een crisis mee die we waarschijnlijk maar eens in ons leven meemaken. Daarbij vallen we van het een in het ander, nu al een paar maanden lang”, stelde Jean-François Bouveyron, vicepresident Aftermarket van Delphi Technolgies. “De handel nam drastisch af in maart, om zich in de zomer snel te herstellen. Voor mij laat dat de weerbaarheid van de aftermarket zien, die vele malen beter met de crisis bleek om te kunnen gaan dan de OE-markt.”

Namens Contitech stelde Rolf Sudmann dat het aanvankelijk ook weer niet zo heel erg goed ging: “Net als zovele onderdelenproducenten hebben wij een bevoorradingsketen te beheersen van een grote internationale complexiteit. Om eerlijk te zijn bleek dit geavanceerde systeem niet zo heel erg weerbaar tijdens de lente, toen we voor het eerst met het virus te maken kregen.” Bij Contitech moesten sommige productielocaties gesloten worden, waardoor tekorten ontstonden.

De bevoorradingsketen van Bosch bleek daarentegen relatief stabiel. Bosch profiteert daar in de huidige omstandigheden nog altijd van. “Vandaag de dag kunnen we zeggen dat de vraag vanuit de aftermarket voor bijna alle productgroepen aanzienlijk is gestegen”, aldus Manfred Baden, voorzitter Automotive Aftermarket van Robert Bosch.

Crisismanagement

De deelnemers aan het evenement waren het dan ook met elkaar eens dat een gedegen systeem voor crisismanagement essentieel is. In de woorden van Michael Söding van Schaeffer: “Al het mogelijke moet worden gedaan om te voorkomen dat productielocaties moeten sluiten en logistieke activiteiten moeten worden gestaakt. Daarom moeten we ons focussen op de gezondheid van onze werknemers en de veiligheid van al onze partners.”

Met betrekking tot de toekomst waagde niemand zich aan een voorspelling. Of om het met Manfred Baden te zeggen: “Met besmettingen die wereldwijd opnieuw toenemen is het onmogelijk om een voorspelling af te geven. We zullen de situatie goed in de gaten houden om zo snel mogelijk te kunnen reageren, mocht dat nodig zijn.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3425 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.