Aftersalesomzet Stern stijgt flink

De omzet uit aftersales is bij de Stern Groep in de eerste helft van dit jaar toegenomen met 2,4 miljoen euro (8,8 procent). Vooral bij de onderdelen (11,3 procent) ging het goed. De omzet in de werkplaatsen groeide 5,0 procent ten opzichte van H1-2015.

Volgens Stern betaalde de inzet van klantcontactcentra en intensievere online benadering van klanten en prospects zich uit. Het recept werkte ook positief voor de eigen activiteiten rond schadeherstel: in H1-2016 groeide Stern Schade met 12,3 procent ten opzichte van H1-2015. Dat is sterker dan de markt (6,8 procent, op basis van Audatex-calculaties). Het resultaat van Stern Schade zal volgens de beursgenoteerde onderneming “duidelijk positiever” worden als marktconforme prijzen worden gehanteerd voor de intercompany levering van schadeonderdelen.

Het resultaat van Stern Point is nog negatief, onder meer door eenmalige kosten in verband met het besluit de activiteiten te integreren in SternSchade en meer te gaan samenwerken met Dealergroep Stern. Dat moet besparen op beheers- en marketingkosten.

Stern Groep

De netto omzet van de Stern Groep nam in de eerste helft van dit jaar toe met 9 procent, tot 562 miljoen euro. Dealergroep Stern realiseerde een omzettoename van 8,8 procent; Sternlease 19,6 procent. Het bedrijfsresultaat nam toe tot 8,8 miljoen euro (H1-2015: 6,5 miljoen euro). Door de sterke resultaten over de eerste zes maanden zijn de verwachtingen voor heel 2016 naar boven bijgesteld. Bij de geregistreerde nieuwe personenauto’s was H1 van 2016 goed voor een Stern-marktaandeel van 5,6 procent (H1-2015: 5,7).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *