In Brussel heeft dinsdag vooroverleg plaatsgevonden voor een meeting tussen Cecra en Acea op 15 juni aanstaande. Dan zullen Cecra, inclusief de European Car Dealers, met Acea de voorliggende code of conduct proberen open te breken.

Deze min of meer uitonderhandelde overeenkomst moet er voor zorgen dat in het post-BER tijdperk na 1 juni 2013, een goede verstandhouding tussen dealers en fabrikanten aanwezig blijft. Echter de merkdealers binnen Cecra willen op het laatste moment proberen om wijzigingen door te voeren. Met name een afspraak voor vergoeding voor opgebouwde goodwill na een opzegging is daarbij de inzet.

In tegenstelling tot wat onder andere Bovag stelt, namelijk dat men in zal zetten op een aangepaste code of conduct, benadrukt Jaap Timmer, voorman van Cecra en European Car Dealers, dat dit hoogstwaarschijnlijk ‘trekken aan een dood paard’ is. “Ik ga liever voor het idee om te kijken of we wellicht de EU-agentenrichtlijn van kracht kunnen laten worden op de distributie. Dat is ook de richting die de Duitse dealers (via ZDK, red.) al enige tijd terug hebben gekozen. Ik denk dat we daar meer voor de dealers kunnen binnenhalen dan met het eventueel openbreken van de code of conduct. Maar goed, alle inspanningen zijn belangrijk, alleen moeten we alert zijn dat we met een eventueel succesvol lijkende meeting op 15 juni, niet onze glazen ingooien ten aanzien van de agentenrichtlijn.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 oktober 2025
Van Mossel neemt Polestar Amsterdam over
31 oktober 2025
Omzet LKQ stijgt 1,3 procent in derde kwartaal 2025
31 oktober 2025
Aankoopadvies voor een hefbrug
30 oktober 2025
Evo Parts sluit zich aan bij AllParts
30 oktober 2025
Indicata: Occasionmarkt EV normaliseert
30 oktober 2025
Continental blijft onderdelenportfolio uitbreiden
Meest bekeken berichten
Recente reacties