Agentenrichtlijn voor dealerkanaal

In Brussel heeft dinsdag vooroverleg plaatsgevonden voor een meeting tussen Cecra en Acea op 15 juni aanstaande. Dan zullen Cecra, inclusief de European Car Dealers, met Acea de voorliggende code of conduct proberen open te breken.

Deze min of meer uitonderhandelde overeenkomst moet er voor zorgen dat in het post-BER tijdperk na 1 juni 2013, een goede verstandhouding tussen dealers en fabrikanten aanwezig blijft. Echter de merkdealers binnen Cecra willen op het laatste moment proberen om wijzigingen door te voeren. Met name een afspraak voor vergoeding voor opgebouwde goodwill na een opzegging is daarbij de inzet.

In tegenstelling tot wat onder andere Bovag stelt, namelijk dat men in zal zetten op een aangepaste code of conduct, benadrukt Jaap Timmer, voorman van Cecra en European Car Dealers, dat dit hoogstwaarschijnlijk ‘trekken aan een dood paard’ is. “Ik ga liever voor het idee om te kijken of we wellicht de EU-agentenrichtlijn van kracht kunnen laten worden op de distributie. Dat is ook de richting die de Duitse dealers (via ZDK, red.) al enige tijd terug hebben gekozen. Ik denk dat we daar meer voor de dealers kunnen binnenhalen dan met het eventueel openbreken van de code of conduct. Maar goed, alle inspanningen zijn belangrijk, alleen moeten we alert zijn dat we met een eventueel succesvol lijkende meeting op 15 juni, niet onze glazen ingooien ten aanzien van de agentenrichtlijn.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *