Autobedrijf van het Jaar: creatief met klant

In de stemfase van de verkiezing Autobedrijf van het Jaar zijn sommige kandidaten creatief in de weer geweest om hun klanten te bewegen tot een positief oordeel. Dat blijkt uit een belronde langs de tien halvefinalisten door Aftersales Magazine.

Standaard stuurden de kandidaten een herinnering/aansporing mee met de facturen. Ook de door Bovag ter beschikking gestelde reischeque ter waarde van vijfhonderd euro werd als ‘lokkertje’ genoemd. Verder blijkt Facebook van alle sociale media het meest gebruikte platform om support  binnen te slepen.

Cabrio

Maar er zijn ook originelere middelen in de strijd geworpen. Zo stelde Autobedrijf Geert Stevering uit Ulft een weekend cabriorijden als cadeau in het vooruitzicht. “Onze klanten hebben dat massaal geliked”, zegt mede-eigenaar Els Stevering (rechts op de foto). “Daarnaast hadden we op de balie steeds een doosje Merci-chocolaatjes liggen, als dank voor het stemmen.” gebak-hv-avhjAutobedrijf Tjeerdsma in het Drentse Nieuw-Weerdinge stelde stemmers een jaar lang gratis autowassen in het vooruitzicht. “Eens per maand, met een programma van 7,50 euro. Is toch leuk meegenomen.” In Elst (Gld.) kregen bezoekers van De Witte Garage pas ná de stemronde een attentie, in de vorm van een gebakje met logo van het bedrijf en de verkiezing. “Alles bij elkaar een paar honderd gebakjes”, blikt eigenaar Frank de Wit terug. ”In het voortraject wilden we geen sponsoring, verloting of zo in het vooruitzicht stellen. Mensen moeten alleen stemmen als ze echt tevreden zijn over ons.” Vorig jaar deed toenmalig finalist Arnold Koops, eigenaar van Auto Nol uit Nijkerk, in de publieksronde een jaar contributie van de plaatselijke voetbalclub Sparta cadeau. Het enige wat hij/zij moest doen om in aanmerking te komen, was een stem op het bedrijf van Koops uitbrengen. “Want meedoen aan een verkiezing is net zo’n teamsport als voetbal.” Door omstandigheden duurde het even – ruim een jaar – voordat afgelopen dinsdag de prijs kon worden uitgereikt.

Geen garantie

Bovag-woordvoerder Tom Huyskens betitelt de aanpak van Koops als “een creatieve, prima manier om stemmen te trekken en genomineerd te worden. Er zijn meerdere bedrijven die dat zo doen. Hoe ludiek ook, het is verre van een garantie op een finaleplek, laat staan de winst.” Bij de verkiezing wordt de omvang van de garage immers gerelateerd aan het aantal stemmen. Op die manier kunnen ook kleine bedrijven in de halve finale terechtkomen. Vervolgens gaan tijdens de schouwing professionals de ondernemingen doorlichten. Op 24 augustus maakt de vakjury bekend welke drie kandidaten zijn doorgedrongen tot de finale (3 oktober). Alle 3300 bij Bovag aangesloten onafhankelijke autobedrijven konden deelnemen aan de verkiezing, die dit jaar voor de elfde keer plaatsvindt.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †