Autobedrijven verkopen 5 procent meer occasions

Autobedrijven verkochten in het eerste kwartaal van 2016 bijna veertienduizend occasions meer dan vorig jaar, een groei van vijf procent. Ook de verkopen tussen consumenten onderling (C2C) groeiden, met 2,2 procent. Dat blijkt uit gegevens van dataprovider VWE.

Volkswagens Polo en Golf werden het meest verhandeld. Opvallend is de gedaalde verkoop van kleintjes als de Peugeot 107, terwijl er juist groei was bij grote modellen als de Volvo V70 en VW Passat variant.

De import van occasions lag in het eerste kwartaal sterk boven het niveau van vorig jaar. Er werden ruim 6.200 gebruikte personenauto’s meer uit het buitenland gehaald, een groei van 19,8 procent. De meeste groei in import is er bij de VW Passat variant ( 53,0 t.o.v. vorig kwartaal) en de Ford C-max ( 48,6 procent). Modellen waarvan de import afnam waren vooral de Audi A6 avant, Kia Picanto, Renault Clio en Clio estate. Van lichte bedrijfsauto’s zijn in het eerste kwartaal ruim 900 meer geïmporteerd dan in 2015, een stijging van 40,4 procent.

Export daalt licht

Net als afgelopen jaar blijft het aantal exporten van personenauto’s licht dalen (1,4 procent). Markten die terugliepen waren onder meer België, Litouwen, Benin en Bosnië-Hercegovina. Polen bleef veruit de grootste exportmarkt. Een aantal belangrijke exportbestemmingen liet wel groei zien; vooral Roemenië en Italië, maar ook Portugal, Duitsland, Hongarije en Tsjechië.

Het meest geëxporteerde model is nog steeds de Volkswagen Golf. Ook is afgelopen kwartaal de export van een aantal Franse modellen sterk gestegen. Er werden 41,5 procent meer Renaults Mégane estate geëxporteerd. Sterke groeide verder de export van de Peugeot 508 en 508 sw, populaire modellen in de lease die nu in groten getale vrijkomen. Daarentegen liep de export van de Kia Sportage, Toyota Prius en Mercedes C-klasse behoorlijk terug.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.