Autobedrijven verkopen iets meer occasions

De verkopen van occasions door autobedrijven zijn in 2014 licht gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. Autobedrijven verkochten 13.464 gebruikte personenauto’s meer aan consumenten (B2C), waarmee het totaalaantal steeg van 1.015.381 in 2013 naar 1.028.845 in 2014 ( 1,3 procent). Daarentegen daalden de verkopen tussen consumenten onderling (C2C) van 704.504 naar 673.107 occasions (-4,5 procent). In dit bericht worden uitsluitend B2C verkopen besproken.

De top 10 meest verkochte merken occasions is vrijwel onveranderd. De vijf grootste merken zorgen nu voor 2/3 van de occasionverkoop in deze lijst. Ford is de grootste daler (-3,0%), waardoor het is ingehaald door Renault en vooral de stijger Peugeot. Volkswagen blijft marktleider en laat bovendien een behoorlijke groei zien ( 2,9%). Ook Citroën en Toyota groeiden. Sterke groeier buiten de top 10 is Kia, waarvan B2C verkopen groeiden van 18.176 naar 22.391 occasions ( 23,2%). Door de sterk gestegen nieuw verkopen van Kia in de afgelopen jaren is er steeds meer aanbod aan occasions van dit merk.

De occasionkoper toonde vooral meer belangstelling voor de VW Polo. Daarentegen werden er minder occasions verkocht van de nummer 1, de VW Golf. De daling bij Ford blijkt vooral bij de Ka en Mondeo te liggen. De Fiesta en vooral de Focus lieten wel positieve cijfers zien.

Andere modellen die sterk groeien op de occasionmarkt zijn de Peugeot 208, Volkswagen Up en Kia Picanto. De eerste twee modellen zijn nog maar kort op de markt, de Picanto is de laatste paar jaar in stijgende aantallen nieuw geleverd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.