Automobilisten hebben geregeld moeite om alle gegevens van het Europees schadeformulier goed in te vullen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim zevenhonderd autobezitters die het afgelopen jaar schade hebben gehad.

Een op de drie begrijpt niet alle instructies en/of vindt het formulier niet goed leesbaar na het invullen. Vijftien procent van de ondervraagden had op het ongevalsmoment niet de juiste papieren bij zich. Bij nogmaals vijftien procent ontbraken gegevens van de tegenpartij.

De vernieuwde app Mobielschademelden die het Verbond van Verzekeraars, politie en verkeerskundig ict-bureau VIA vandaag lanceren moet het gebruikers makkelijker maken. De app (Android, iOS) vult veel gegevens automatisch in. Ook is ‘gedoe’ met tekeningen voorbij: foto’s volstaan. Daarnaast kunnen nu ook fietsers en voetgangers schade melden en is het mogelijk letselschade te rapporteren.

Door alle ongevallen altijd in kaart te brengen, kunnen hulpdiensten en overheden – van beleid tot wegbeheer – een slag slaan om het aantal verkeersdoden en -gewonden verder terug te brengen. Gevaarlijke locaties komen sneller in beeld, zodat maatregelen eveneens sneller kunnen volgen. Naast de app blijft ook de uit oktober 2011 daterende website voor mobiel schade melden operationeel. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 september 2025
Autotechnicus Nick Joosten elfde in EuroSkills-finale in Denemarken
15 september 2025
Snel fors betere marktdekking Monroe-veren
15 september 2025
Gebruik van gebruikte onderdelen
12 september 2025
ISP-groep plaatst kanttekening bij Data Act
12 september 2025
Auto Prof introduceert Commissie van Advies
12 september 2025
Vijftig jaar automotive innovaties
Meest bekeken berichten
Recente reacties