Automobilisten hebben geregeld moeite om alle gegevens van het Europees schadeformulier goed in te vullen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim zevenhonderd autobezitters die het afgelopen jaar schade hebben gehad.

Een op de drie begrijpt niet alle instructies en/of vindt het formulier niet goed leesbaar na het invullen. Vijftien procent van de ondervraagden had op het ongevalsmoment niet de juiste papieren bij zich. Bij nogmaals vijftien procent ontbraken gegevens van de tegenpartij.

De vernieuwde app Mobielschademelden die het Verbond van Verzekeraars, politie en verkeerskundig ict-bureau VIA vandaag lanceren moet het gebruikers makkelijker maken. De app (Android, iOS) vult veel gegevens automatisch in. Ook is ‘gedoe’ met tekeningen voorbij: foto’s volstaan. Daarnaast kunnen nu ook fietsers en voetgangers schade melden en is het mogelijk letselschade te rapporteren.

Door alle ongevallen altijd in kaart te brengen, kunnen hulpdiensten en overheden – van beleid tot wegbeheer – een slag slaan om het aantal verkeersdoden en -gewonden verder terug te brengen. Gevaarlijke locaties komen sneller in beeld, zodat maatregelen eveneens sneller kunnen volgen. Naast de app blijft ook de uit oktober 2011 daterende website voor mobiel schade melden operationeel. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 november 2025
ADPA nieuw lid van SERMI
14 november 2025
Alzura: Toekomst aftermarket is digitaal
14 november 2025
AllParts lanceert leaseconcept
13 november 2025
Stijging voertuigdiefstal zet door
13 november 2025
AutoTrack: Tweedehands EV 10 procent goedkoper
13 november 2025
Groen licht voor autonome shuttlebus Holon
Meest bekeken berichten
Recente reacties