Autoverkoop 2013 min 17 procent

In 2013 zijn 417.036 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland. Dat is 17 procent minder dan in 2012, toen de teller op 31 december stokte bij 502.596 exemplaren. Dit blijkt uit de definitieve verkoopcijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC.

Vooral in het laatste kwartaal zijn, onder invloed van gewijzigde belastingregels per 1 januari 2014, uitzonderlijk veel auto’s op kenteken gezet. Tot en met het derde kwartaal van 2013 toonden de autoverkopen een daling van circa dertig procent ten opzichte van een jaar eerder. In oktober en november 2013 werden plussen van respectievelijk 37 en 34 procent gerealiseerd in vergelijking met dezelfde maanden in 2012. Afgelopen december gaat met 39.163 geregistreerde nieuwe auto’s (plus 115 procent ten opzichte van december 2012) de boeken in als de beste decembermaand ooit qua autoverkoop.

Bijtelling aangescherpt

Per 1 januari 2014 zijn de CO2-grenzen als grondslag voor de fiscale bijtelling aangescherpt, evenals de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s en de meeste plug-in hybrides. Daarnaast zijn fiscale stimuleringsmaatregelen voor ondernemers versoberd.

Dit alles leidde in de laatste maanden van het jaar tot een extra grote vraag naar auto’s met 0 en 14 procent bijtelling voor het privégebruik door zakelijke rijders. Voor 2014 verwachten Bovag en RAI Vereniging 400.000 nieuwe auto’s, tenzij het consumentenvertrouwen een flinke duw in de rug krijgt en Nederlanders weer meer duurzame goederen gaan aanschaffen.

Top-5 meest verkochte merken in 2013

  1. Volkswagen (49.985 / 12%)
  2. Renault (37.184 / 8,9%)
  3. Ford (31.813 / 7,6%)
  4. Peugeot (30.242 / 7,3%)
  5. Toyota (28.789 / 6,9%)

*Cijfers zijn weergegeven in aantal stuks en het marktaandeel

Top-5 meest verkochte modellen in 2013

  1. Volkswagen Up! (16.187 / 3,9%)
  2. Volkswagen Golf (incl. Golf Plus) (15.415 / 3,7%)
  3. Ford Focus (13.373 / 3,2%)
  4. Renault Mégane (12.538 / 3,0%)
  5. Volvo V40 (12.300 / 2,9%)

*Cijfers zijn weergegeven in aantal stuks en het marktaandeel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *