Autoverzekeraars moeten beter communiceren

De meeste klanten zijn tevreden over hun autoverzekering, maar in geval van schade schort het nogal eens aan de communicatie. Zo wordt ruim 40 procent niet gewezen op premiegevolgen van een claim. 

Dit meldt de Consumentengids naar aanleiding van een eigen onderzoek van de Consumentenbond onder 3500 automobilisten die de afgelopen vijf jaar een schade claimden bij hun verzekeraar. De meeste schades bedroegen 1000 tot 2500 euro en werden binnen drie weken afgehandeld. Wat betreft tevredenheid geven deze verzekerden gemiddeld een 7,7. Uit het onderzoek blijkt dat de informatievoorziening tekort schiet: 43 procent van de geënquêteerden geeft aan niets te horen na een claim over een mogelijke premiestijging (verlies van no-claimkorting). Ruim een kwart hoorde niets over een terugval in schadevrije jaren. Volgens de Consumentenbond zouden verzekeraars hier veel duidelijker over moeten zijn.

Onduidelijkheid

Evenals het onderzoek in 2012 scoort ZLM Verzekeringen (actief in Noord-Brabant en Zeeland) het beste in het tevredenheidsonderzoek. Ook Interpolis (8,4), ANWB (8,3) en Aegon, Centraal Beheer en Unigarant (8,2) doen het goed. Van de respondenten is 7 procent ontevreden over de schadeafhandeling, vooral omdat er veel eigen initiatief nodig was en vanwege onduidelijkheid of slechte communicatie over de afhandeling. Klanten van ASR Verzekeringen, London Verzekeringen, Nationale Nederlanden en Reaal zijn het minst tevreden.

Bovenaan de lijst met verbeterpunten staat de communicatie over schadevrije jaren en de bonus-malusladder die voor veel verzekerden onduidelijk blijkt te zijn. Ander veelgenoemd verbeterpunt is de (sterk) verhoogde premie van de laatste paar jaar en de ondoorzichtige uitleg daarover. Automobilisten willen bijvoorbeeld beloond worden voor tientallen jaren schadevrij rijden. Er wordt dan ook geopperd een ‘rijstijlkorting’ te introduceren.     

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.