Bandenlabel officieel gestart

Vanaf vandaag zijn alle banden op de Nederlandse markt voorzien van het nieuwe EU-label. Dit energielabel geeft informatie over drie kernmerken van een band: grip op nat wegdek, rolweerstand en rolgeluid. Inzake winterbanden, bevat het label slechts beperkte informatie gezien er geen specifieke wintereigenschappen in beschouwing genomen worden.

“Het Europees bandenlabel is voor de consument een belangrijke eerste oriëntatiehulp bij de aankoop van banden omdat het begrijpelijke en objectieve informatie over de band verschaft: zuinig, veilig en stil”, aldus Rainer Landwehr, algemeen directeur Goodyear Dunlop DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). “De betrouwbaarheid van het label speelt hierbij een belangrijke rol, en daar dient op toegezien te worden vanuit de overheid die doeltreffende maatregelen dient te treffen om het label in te voeren en te handhaven.”

Handhaving

De bandenfabrikanten dienen het principe van zelfcertificiëring toe te passen conform een geijkte testopzet 1222/2009, opgelegd door de Europese Commissie. De nationale autoriteiten hebben de plicht om toe te zien op de correcte implementatie en uitvoering van het bandenlabel. In Nederland ziet het ILT hierop toe. In Duitsland zal dit gebeuren door de Bundesländer.

“In Duitsland zijn er geen plannen vanuit de overheid om zelf controletesten op te zetten, er zal eerder gewerkt worden met steekproeven”, aldus Helmut Kraft van het Bundesministerie Economie en Technologie. Ook zal men relevante testresultaten, zoals van het ADAC naast de labelwaarden plaatsen in geval van onregelmatigheden. “Indien er onjuiste labelwaarden worden aangetroffen, zal dit in uitzonderlijke gevallen leiden tot het uit de handel nemen van het product, verder zullen er ook boetes opgelegd kunnen worden tot vijftig mille.”

Winterband in de zomer

De scores voor rolweerstand en grip op nat wegdek worden uitgedrukt per klasse, klasse A voor de beste score tot G voor de slechtste score. Het verschil in rolweerstand tussen klasse A en G kan tot 7,5 procent brandstofbesparing opleveren. Het verschil tussen klasse A en G op het criterium ‘grip op nat’, kan een verschil in remweg opleveren tot 18 meter. De testmethoden worden door de Europese Unie opgelegd. Hierbij geldt een breed temperatuurbereik voor zowel standaard als winterbanden voor het criterium ‘remmen op nat wegdek’.

“Door de testmethodologie, is het niet mogelijk om de labelscores voor standaard en winterbanden een op een met elkaar te vergelijken”, zegt Klaus Baltruschat van TÜV Süd. “Daar waar de standaard band optimaal tot zijn recht komt binnen de testopzet, zal de winterband iets minder scoren, doordat winterprestaties niet tot uiting komen in de labelwaarden.”

Geen drie maar vijftig

De drie criteria van het Europees bandenlabel maken eveneens deel uit van de vijftig prestatieparameters die Goodyear Dunlop hanteert tijdens het uitgebreide testprogramma voor elke nieuwe band. “Het label zegt niets over het prestatiepotentieel van een winterband, gezien de labelcriteria niet representatief zijn voor de winterse prestaties van een band”, zegt Bernd Lowenhaupt, directeur Development bij Goodyear Dunlop.

Meer dan de helft van de rolweerstand van een winterband wordt veroorzaakt door het loopvlak en de zijkanten van de winterband. Het specifieke profiel en rubbersamenstelling zorgen voor een goede stuurrespons, tractie, handling en bochtenstabiliteit in winterse omstandigheden.

“Ons ontwikkelingsdoel is steeds een goed uitgebalanceerde band met goede prestaties op alle belangrijke gebieden”, aldus Lowenhaupt. “De prestaties in winterse omstandigheden van de Dunlop Winter Sport 4D zijn ongeveer 23 procentbeter dan zijn voorganger twintig jaar geleden, tegelijkertijd werden ook de rolweerstand met 23 procent en het rolgeluid met 79 procent verminderd.”

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *