Big data: waar ligt omzetmogelijkheid?

Bandenspecialisten, fastfitketens en ex-dealers lijken met hun werkplaatsactiviteiten allemaal toe te treden tot het universele marktsegment. Hét moment om eens te kijken waar de omzetkansen liggen.

Voor deze analyse hebben we drie productgroepen uitgelicht die onder de categorie onderhoud vallen: olie-, lucht- en interieurfilters. Zoals gewoonlijk is de database van Wesp (Werkplaats Serviceprovider) de basis voor de analyse.

Uit onderzoek naar de gefactureerde omzet onder 123 universele bedrijven over de afgelopen tien maanden, blijkt dat bij 13,5 procent van het aantal werkplaatsfacturen (227.249 in totaal) een interieurfilter wordt verkocht. Dat zijn 30.776 interieurfilters.

Het is opvallend dat de top tien van universele garages goed is voor 23 procent van het totaal aantal verkochte interieurfilters. Dat zijn 708 filters per garage: bijna drie keer zoveel als hun ‘gemiddelde’ collega’s (schaalgrootte speelt hier wel een rol).

Spreiding

De analysegroep verkocht over de eerste negen maanden van dit jaar 17.637 luchtfilters, oftewel 7,8 procent van alle facturen. De top tien verkocht bij 12,8 procent van alle facturen een luchtfilter. Stel dat wederom alle garagebedrijven dezelfde prestatie zouden hebben geleverd als die top tien, dan waren er 11.394 luchtfilters meer verkocht.

Verschillen

En ten slotte de groep oliefilters. Ook in deze productgroep signaleren we bijna vergelijkbare verschillen. In totaal werden er 52.648 oliefilters verkocht. Wat betekent dat bij 23,2 procent van alle gefactureerde werkplaatsrekeningen, een oliefilter werd gemonteerd of verkocht. Direct gekoppeld aan een olieservice uiteraard. De top tien was goed voor 34,7 procent en de top tien minst presterende bedrijven was goed voor 12 procent.

Conclusie

Een conclusie die al eerder uit de analyses van Wesp volgde, is dat de werkplaatsmarketing sterk verbeterd moet worden net als de individuele communicatiekracht aan de balie. Het laten liggen van omzetkansen is natuurlijk het missen van een kans voor open doel, zeker nu zo hard wordt gestreden om de klant.

Lees hier het volledige artikel met alle data >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *