BMW bouwt elektrische Mini in China

BMW wil de tweede generatie van de elektrische Mini in China gaan ontwikkelen en bouwen. BMW heeft daartoe met de Chinese autofabrikant Great Wall een convenant getekend.

Dat meldde de Süddeutsche Zeitung zaterdag 24 februari. De eerste generatie elektrische Mini is nog zuiver een Europese aangelegenheid. De auto wordt in Oxford gebouwd, met batterijen uit Beieren.

Platform

Mogelijk wordt de elektrische Mini die in China gebouwd gaat worden te zijner tijd ook naar Europa geëxporteerd. Het platform, de componenten en assemblagelijn zal Great Wall ook voor zijn eigen merken gebruiken. Alleen zo kunnen de nodige productieaantallen bereikt worden waardoor de joint venture lonend wordt. De verhoudingen binnen de nieuwe onderneming zijn nog niet opgehelderd. De joint venture met Great Wall is niet de eerste waarin BMW samenwerkt met een Chinese autofabrikant. Samen met Brilliance bouwt BMW al langere tijd BMW’s voor de Chinese markt.

Great Wall

Met de Haval-suv is Great Wall in China al zeer succesvol. De autofabrikant heeft echter nog geen elektrische auto in het portfolio. Alle autofabrikanten in China zijn verplicht vanaf 2019 een deel van hun vloot te elektrificeren. Lukt ze dat niet, dan moeten ze kredietpunten inkopen. Ook BMW kan met de deal stappen maken. Het afgelopen jaar verkocht BMW slechts 600.000 auto’s in China, de meeste met een benzinemotor.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3806 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters