BMW wil de tweede generatie van de elektrische Mini in China gaan ontwikkelen en bouwen. BMW heeft daartoe met de Chinese autofabrikant Great Wall een convenant getekend.

Dat meldde de Süddeutsche Zeitung zaterdag 24 februari. De eerste generatie elektrische Mini is nog zuiver een Europese aangelegenheid. De auto wordt in Oxford gebouwd, met batterijen uit Beieren.

Platform

Mogelijk wordt de elektrische Mini die in China gebouwd gaat worden te zijner tijd ook naar Europa geëxporteerd. Het platform, de componenten en assemblagelijn zal Great Wall ook voor zijn eigen merken gebruiken. Alleen zo kunnen de nodige productieaantallen bereikt worden waardoor de joint venture lonend wordt. De verhoudingen binnen de nieuwe onderneming zijn nog niet opgehelderd. De joint venture met Great Wall is niet de eerste waarin BMW samenwerkt met een Chinese autofabrikant. Samen met Brilliance bouwt BMW al langere tijd BMW’s voor de Chinese markt.

Great Wall

Met de Haval-suv is Great Wall in China al zeer succesvol. De autofabrikant heeft echter nog geen elektrische auto in het portfolio. Alle autofabrikanten in China zijn verplicht vanaf 2019 een deel van hun vloot te elektrificeren. Lukt ze dat niet, dan moeten ze kredietpunten inkopen. Ook BMW kan met de deal stappen maken. Het afgelopen jaar verkocht BMW slechts 600.000 auto’s in China, de meeste met een benzinemotor.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties