BMW niet langer verdacht van manipulatie

BMW staat in eigen land niet langer onder verdenking van manipulatie van dieseluitstoot. Het Kraftfahrtbundesamt (de Duitse RDW) heeft bij rollenbanktests en meting op de weg niets verdachts geconstateerd.

Een Duitse milieuorganisatie had de autofabrikant beschuldigd, op grond van rijtests met een 320d. Software voor de reiniging van uitlaatgassen zou zijn bewerkt om alleen in testopstelling op volle kracht te draaien. Daarvan is echter geen sprake, oordeelt het KBA. “De verhoogde NOx-waarden zijn terug te voeren op niet-normale bedrijfsomstandigheden. Er is dan ook geen aanleiding om maatregelen te treffen.” In reactie op de uitspraak zegt BMW Group’s R&D-directeur Klaus Fröhlich dat het merk de huisregel hanteert “dat er niet wordt gemanipuleerd. Onze dieselmotoren zijn schoon. Daarop kan het publiek, de politiek maar vooral onze klant rekenen.”

Mercedes Vito

Intussen staat Mercedes in de beklaagdenbank met de Vito 4×4. Ook hier draait het om eventuele beïnvloeding van software bij de dieselmotor. Het zou gaan om de dosering van Adblue, die alleen in testsituaties optimaal zou werken. Het KBA gaat onderzoeken of daarvan inderdaad sprake is. Daimler zegt “technische gesprekken” te voeren met de toezichthouder. Het zou gaan om circa duizend Euro 6 Vito’s van oudere productie.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †