Bovag: bijtelling per kilometer privégebruik

Bovag bepleit een experiment met bijtelling per kilometer in plaats van een vast jaarbedrag voor privégebruik van de leaseauto. De organisatie ziet zo’n proef als een stap op weg naar eerlijkere en slimmere zakelijke mobiliteit. De meeste leden zouden voorstander zijn van pilots en experimenten op dit vlak.

Fiscale bijtelling voor privékilometers is nu nog een vast bedrag, gebaseerd op de catalogusprijs. Voor de hoogte van de bijtelling maakt het aantal privé gereden kilometers niet uit. Daardoor kost een middenklasser van 25 mille bij jaarlijks vierduizend privékilometers omgerekend 63 cent en slechts dertien cent voor degene die in dezelfde wagen twintigduizend particuliere kilometers rijdt. “Bijtellen per privékilometer is dus eerlijker”, zegt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter Bovag.

Door de huidige regeling lastenneutraal om te zetten in een bijtelling per kilometer ontstaat volgens Bovag een eerlijker speelveld: wie veel privé rijdt betaalt meer bijtelling, wie weinig rijdt juist minder. Bovendien maakt zo’n ingreep de weg vrij voor “noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit, die daardoor slimmer en duurzamer kan worden.” Ook zou bijtelling per kilometer eerlijker zijn ten opzichte van de particuliere automobilist, die indirect al per kilometer betaalt (brandstof, accijns, afschrijving). “De particulier maakt om die reden momenteel veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu.”

Bijtelling per kilometer is volgens Bovag bovendien een geschikte vorm om te experimenteren met betalen naar gebruik in plaats van aanschaf en bezit. Het levert volgens de brancheorganisatie informatie op over wat er gebeurt bij vervanging van vaste belastingen als MRB en BPM door betalen naar gebruik. 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *