Boze Duitse dieselrijder op de barricade

Sinds de rechterlijke uitspraak van vorige week over het stedelijk dieselrijverbod hebben Duitse consumentenclubs en advocatenkantoren tientallen verzoeken van burgers ontvangen om namens hen voertuigfabrikanten aan te klagen.

De automobilisten beklimmen de barricaden, melden Duitse media, omdat ze vinden dat ze moeten bloeden voor de nalatigheid van de industrie. Hun eis: bestaande diesels op kosten van de fabrikant terughalen en alsnog voldoende schoon maken.

Juridische actie

Zo is er de groepering MyRight, oorspronkelijk opgericht na het VW-schandaal (september 2015) rond sjoemelsoftware. Steeds vaker is ze ook in touw voor BMW- en Mercedes-bezitters. In enkele dagen tijd kreeg MyRight afgelopen week achthonderd nieuwe aanmeldingen, tegen zo’n tachtig vóór de uitspraak van de federale administratieve rechtbank in Leipzig. Inmiddels behartigt de organisatie de belangen van circa veertigduizend Duitse auto-eigenaren. Advocatenkantoor Stoll & Sauer ontving tot voor kort dagelijks twintig tot dertig aanvragen voor juridische bijstand, maar zegt sinds midden vorige week op 150 à 200 te zitten.

Forenzen

De angst en woede zijn groot omdat mogelijk ook de Euro-6-diesels geconfronteerd worden met inrijverboden. Deze categorie is weliswaar op papier schoon genoeg, maar de recente schandalen rond manipulatie hebben dat beeld gekanteld. In dat geval zouden ook forenzen en busjes van bijvoorbeeld aannemers en installateurs in de problemen kunnen komen. Automobilistenclub ADAC zegt dat de enige ‘veilige’ dieselcategorie de Euro 6d-modellen zijn. Die kwamen afgelopen najaar pas op de markt, vertegenwoordigen dus slechts een beperkt deel van het actuele Duitse dieselpark.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †