Bpm-tarieven in 2020 op basis van WLTP

Vanaf 1 juli 2020 zullen de bpm-tarieven voor auto’s gebaseerd worden op de nieuwe CO2-testmethode WLTP. Omdat die uitstootwaarden gemiddeld hoger zijn dan bij de oude testmethode zullen de bpm-tarieven zodanig naar beneden worden bijgesteld dat de bpm-opbrengst alleen als gevolg van de nieuwe testmethode niet zal stijgen. 

Dit schrijft staatssecretaris Snel van Financiën aan de Tweede Kamer. De omzetting wordt geregeld via een wetsvoorstel dat als onderdeel van het pakket Belastingplan op Prinsjesdag naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. De staatssecretaris wil in overleg met de autobranche een ruime overgangsperiode vaststellen, zodat de sector voldoende tijd heeft om zich erop voor te bereiden.

WLTP

In Nederland is de bpm die autobezitters moeten betalen afhankelijk van de hoeveelheid CO2 die een auto uitstoot. De nieuwe WLTP-testmethode geeft een gemiddeld hogere CO2-uitstoot van auto’s dan onder de oude testmethode. Aan de hand van de onderzoeksresultaten van TNO worden de CO2-tarieven van de bpm per 1 juli 2020 daarom naar beneden bijgesteld. Zodoende zal de gemiddelde bpm per auto naar verwachting ongeveer hetzelfde blijven. Wel kan het zijn dat de bpm op sommige auto’s hoger wordt, terwijl de bpm op andere auto’s lager wordt.

Onjuist

De staatssecretaris stelt verder dat uit het onderzoek van TNO blijkt dat de stelling dat de bpm al in 2018 en 2019 gestegen zou zijn als gevolg van de nieuwe WLTP-testmethode onjuist is. Uit het onderzoek zou blijken dat de bpm-toename het gevolg is van het feit dat nieuw verkochte auto’s in deze jaren gemiddeld vervuilender zijn geweest, doordat zij gemiddeld zwaarder zijn en meer motorvermogen hebben. Dat leidt tot een hogere CO2-uitstoot en dus een hogere bpm. Dit staat los van de nieuwe testmethode.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3064 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters