Autobedrijven moeten dezelfde toegang hebben tot connected voertuigen als de fabrikanten, vindt de ECD, de dealerdivisie van koepelorganisatie Cecra. ECD-voorzitter Antje Woltermann roept de Europese Commissie op hiervoor een wettelijk kader te ontwikkelen.

Cecra signaleert een spagaat in de markt: enerzijds investeren dealers verplicht honderden miljoenen euro’s om te voldoen aan de standards voor hun (steeds minder bezochte) traditionele showrooms, anderzijds claimt de fabrikant het exclusieve recht op de data die het moderne voertuig genereert via internet. Daarmee wordt de rol van de dealers in de toekomstige waardeketen steeds onduidelijker.

Woltermann vreest dat dealers achterstand oplopen, want van het traditionele showroombezoek als lead naar verkoop moeten ze het steeds minder hebben. Businessmodellen voor de lange termijn zijn alleen te ontwikkelen met digitale klantdata. Probleem volgens Cecra-ECD is dat autofabrikanten erop staan dat zij de datastroom beheren – en de speler met de eerste toegang heeft nu eenmaal een belangrijk concurrentievoordeel. De Europese Commissie zou zich daarom moeten buigen over gelijke uitgangspunten voor partijen die toegang tot voertuigdata nodig hebben om de consument de beste mobiliteitsoplossingen te bieden. Cecra vertegenwoordigt in Europa ruim 330 duizend verkopende en reparerende autobedrijven.


Bovag eens met Cecra

In een reactie laat Bovag weten op dezelfde lijn te zitten waar het een gelijk speelveld betreft. Ook de Nederlandse brancheorganisatie vindt dat dealers dezelfde toegang tot data moeten hebben als de fabrikant, om zo “de waardevolle band met hun klant te kunnen behouden en versterken.” Dat bij dit alles de klant de regie heeft over de datastroom is een standpunt dat Bovag onderschrijft.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juli 2025
Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten
14 juli 2025
Allianz Direct wint Independer Award Auto 2025 voor beste prijs-kwaliteit
14 juli 2025
Repareren of vervangen?
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
Meest bekeken berichten
Recente reacties