Cecra wil gelijke rechten voertuigdata

Autobedrijven moeten dezelfde toegang hebben tot connected voertuigen als de fabrikanten, vindt de ECD, de dealerdivisie van koepelorganisatie Cecra. ECD-voorzitter Antje Woltermann roept de Europese Commissie op hiervoor een wettelijk kader te ontwikkelen.

Cecra signaleert een spagaat in de markt: enerzijds investeren dealers verplicht honderden miljoenen euro’s om te voldoen aan de standards voor hun (steeds minder bezochte) traditionele showrooms, anderzijds claimt de fabrikant het exclusieve recht op de data die het moderne voertuig genereert via internet. Daarmee wordt de rol van de dealers in de toekomstige waardeketen steeds onduidelijker.

Woltermann vreest dat dealers achterstand oplopen, want van het traditionele showroombezoek als lead naar verkoop moeten ze het steeds minder hebben. Businessmodellen voor de lange termijn zijn alleen te ontwikkelen met digitale klantdata. Probleem volgens Cecra-ECD is dat autofabrikanten erop staan dat zij de datastroom beheren – en de speler met de eerste toegang heeft nu eenmaal een belangrijk concurrentievoordeel. De Europese Commissie zou zich daarom moeten buigen over gelijke uitgangspunten voor partijen die toegang tot voertuigdata nodig hebben om de consument de beste mobiliteitsoplossingen te bieden. Cecra vertegenwoordigt in Europa ruim 330 duizend verkopende en reparerende autobedrijven.


Bovag eens met Cecra

In een reactie laat Bovag weten op dezelfde lijn te zitten waar het een gelijk speelveld betreft. Ook de Nederlandse brancheorganisatie vindt dat dealers dezelfde toegang tot data moeten hebben als de fabrikant, om zo “de waardevolle band met hun klant te kunnen behouden en versterken.” Dat bij dit alles de klant de regie heeft over de datastroom is een standpunt dat Bovag onderschrijft.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.