De gebruikte Toyota Prius in beeld

De afgelopen jaren heeft de gebruikte hybride auto zich als een nieuw nichesegment genesteld in de automarkt. Om een indruk te krijgen van de waardeontwikkeling als occasion, heeft Autobingooo Carsearch de Prius in Nederland en Duitsland gevolgd.

Het uitgangspunt hierbij waren de online vraagprijzen met BTW, inclusief bijbehorende kilometerstanden en het aantal gebruikte voertuigen. Bij de meting is geen rekening gehouden met tussentijdse modelwisselingen.

Hoeveel te koop?

Bij onze oosterburen stonden er begin augustus dit jaar 579 stuks te koop, dat is 52,1 procent minder dan in februari 2011 (1.208 stuks), het moment van de eerste meetopname. In Nederland daarentegen is over dezelfde periode is het aantal gebruikte Priussen met 18,6 procent toegenomen tot 913 stuks.

Wel is er een afname geconstateerd van 17,9 procent voor de één jaar oude Prius. De modellen van vijf en zes jaar oud daalden respectievelijk -54,2 en -48,4 procent. De te koop staande aantallen van de Prius in de leeftijdsgroep van drie en dier jaar oud is behoorlijk toegenomen tot 43,5 en 41,5 procent.

Aantallen te koop

Hoog aantal

Aangezien zowel de nieuw als gebruikte automarkt in Duitsland een factor vijf tot zes groter is dan in Nederland, hebben wij relatief gezien een hoog aantal gebruikte Priussen te koop staan. Tussen beiden landen ontlopen de vraagprijzen elkaar enigszins. Was aan het begin van de meting van Autobingooo het verschil nog het grootst, in april 2012 was die het kleinst.

Het vraagprijsverschil is het grootst voor de één en twee jaar oude Prius, Nederland versus Duitsland, en het kleinst op de drie tot vijf jaar oude Prius. “Dat heeft ongetwijfeld te maken met de kilometerstanden van de exlease-auto’s”, aldus de onderzoekers van Autobingooo.

Gemiddelde vraagprijs

Kilometerstanden

Als het gaat om de kilometerstanden is Nederland duidelijk koploper, deze zijn gemiddeld veel hoger dan bij onze oosterburen. “Oorzaak is vooral de inzet van hybriden in de zakelijke markt als gevolg van de gunstige bijtelling. De invloed die dat heeft op de vraagprijs is duidelijk.”

Gemiddelde kilometerstand

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2685 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *