De toekomst is gisteren al begonnen

Connected cars en de gevolgen voor de reparatie en onderhoudsmarkt, maar ook de invloed van private equity partijen op de consolidatiegolf onder de Europese grossiersgroepen. Over die twee onderwerpen ging het op de zesde Clepa Aftermarket Conferentie in Brussel.

Het is een feit dat de online wereld straks volledig zal integreren met de auto en de autobranche. Bovendien mag worden aangenomen dat de moderne mens zich uitermate tevreden voelt in een omgeving die 24/7 is verbonden met de rest van de wereld. Hoe en welke partijen nu precies van al deze ontwikkelingen gaan profiteren, is een vraagstuk dat veel partijen bezighoudt de komende periode. Degene die de regie heeft over de gegenereerde datastroom uit de auto, is tenslotte bepalend voor de commerciële mogelijkheden. Hoe geavanceerd alle technologische hoogstandjes ook moge zijn, uiteindelijk gaat het om één vraag: wie krijgt de euro’s van de consument in de kassa?

Klantenbinding

Voor autofabrikanten is het dan ook van groot belang de klantloyaliteit te verstevigen, wat vervolgens ook moet resulteren in een groter marktaandeel voor hun dealernetwerken in de reparatie- en onderhoudsmarkt. Wat betreft het goed inspelen op de telematicatrends, loopt de auto-industrie sowieso achter bij andere sectoren. Daarbij moet nog worden aangetekend dat het onafhankelijke kanaal weer achterloopt bij de merkdealers en hun fabrikanten.

“Onze toekomst is gisteren al begonnen en dat realiseren we ons wat aan de late kant”, zegt Paul Schockmel, ceo van Clepa, de Europese vereniging van onderdelenfabrikanten en distributeurs. Van wie is de data, wie heeft regie en hoe realiseer je een eerlijke concurrentie in een connected omgeving. Dat zijn voor Clepa de belangrijke issues rondom telematica.

Inhaalslag

De EU houdt de verwikkelingen nauwlettend in de gaten, mede onder druk van de lobby van autofabrikanten, consumentenorganisaties, Clepa en Figiefa. Zo werkt Claire Depre, hoofd van Unit DG Move van de Europese commissie, aan regelgeving rondom datastromen ter bescherming van de keuzevrijheid van de consument.

Dat betekent overigens zeker niet dat de EU een slimme marketingaanpak van wie dan ook kan of wil tegenhouden. De Europese Commissie kan alleen voor een eerlijk speelveld zorgen en verder hangt alles af van de slagkracht van de marktpartijen.

Dat autofabrikanten hierin voorop lopen, is duidelijk. Vertegenwoordigers van Europese grossiersgroepen, vooral de grotere, lieten wel van zich horen op de Clepa conferentie, maar moesten tegelijkertijd erkennen dat het onafhankelijke kanaal nog een flinke inhaalslag moet maken.

Lees hier het complete verhaal in het laatste nummer van dit jaar >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1679 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *