De vervangingsmarkt online bedienen

Onderdelenfabrikanten en distributeurs hielden zich lang afzijdig van webshops. Men zoekt nu naar een passend businessmodel, voor online verkoop, zonder hun bestaande klanten te beconcurreren.

De aftermarket kan niet meer om de populariteit van online kopen heen, zeker nu in toenemende mate ook banden en onderdelen via internet worden aangeschaft. Vooralsnog wordt de sector zenuwachtig als de online wereld te dicht aanschurkt tegen de onderdelenbranche. Onderdelenfabrikanten en distributeurs hebben zich niet voor niets lang afzijdig gehouden van webshops en online initiatieven vooral overgelaten aan nieuwe toetreders. Op dit moment zijn ze druk zoekende naar een passend businessmodel, waarmee online klanten kunnen worden bediend, zonder dat de relatie met bestaande klanten (merkdealers en universelen) hieronder te lijden heeft.

Webshops vragen fabrikanten steeds vaker om directe belevering. Ze willen bij voorkeur dat fabrikanten de verzending van producten naar garagebedrijven of zelfs consumenten, voor hun rekening nemen. Diverse fabrikanten hebben inmiddels hun support aan webshops toegezegd of leveren al producten, maar vaak nog niet publiekelijk. De recentelijke introductie van IZI Motive, dat een rechtstreekse bestellijn claimt tussen onderdelenfabrikant en garage, heeft de zaken weer op scherp gezet. Veel fabrikanten ontkennen overigens in zee te gaan met dit webinitiatief, maar zeggen er wel bij dat de tijden veranderen.

Montageadressen

Online ondernemingen investeren veel in search engine marketingactiviteiten via Google. De beste plek op Google is namelijk kostbaar door het relatief grote aantal klikken, zonder dat er iets wordt verkocht. Er wordt per klik betaald, niet per order. De belangrijkste en duurste zoekwoorden voor Google zijn: autobanden, winterbanden, zomerbanden en banden.

Daarbij is een netwerk van montage partners essentieel voor de online verkoop van banden, dat geldt deels ook voor onderdelen. Voor garagebedrijven kan een klant met een online gekocht onderdeel, uiteindelijk een interessante sales lead zijn voor andere werkplaatsactiviteiten, zoals uitlijnen, aircoservice of APK-afspraak. De online klant hoeft dus zeker geen bedreiging te zijn, maar biedt ook kansen op een nieuwe, commerciële relatie.

Ondertussen bieden steeds meer partijen zich aan als montagepartner: universele garages, goed georganiseerde werkplaatsconcepten, autoserviceketens en zelfs merkdealers. In Duitsland lanceerde een bandenwebshop onlangs een eigen werkplaatsconcept, waarmee de fysieke en online wereld weer een beetje bij elkaar lijken te komen.

Lees hier in Aftersales Magazine nummer elf het volledige artikel met voorbeelden en cijfers >>

Wil je mee discussiëren over deze ontwikkeling? Ga dan naar Aftersalesmagazine.nl/hotonline en deel je mening.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1662 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *