Dealers: ING beste, Rabobank populairst

Uit het onderzoek Rodi Banken 2011 van Bovag Autodealers blijkt dat de ING de best gewaardeerde bank is door dealers en Rabobank de meest populaire. ING scoorde een 6,5 en het gemiddelde staat op een 6,2, dat was in 2009 nog een 6,3.

Het overgrote deel (tweederde) van de ondervraagde dealers heeft zijn zaken ondergebracht bij de Rabobank. ING, ABN AMRO en Santander volgen. Alcredis, DFM en PSA Finance scoren in het onderzoek over 2011 het hoogst op het gebied van deskundige adviezen, contactmomenten en branchekennis. Ook blijkt uit het onderzoek dat 28 procent van de ondervraagden bereid is om met een of meerdere producten een overstap te maken naar een andere bank.

ING

Marinus van der Meer, sectormanager Automotive bij ING Nederland: “Met de uitslag van het Rodi-onderzoek zien we bevestigd dat we op de goede weg zijn met hoe wij met onze relaties in de Autoretail om willen gaan. Voor ons is het belangrijk dat wij de sector goed kennen en daardoor een kwalitatief goed gesprek met de ondernemer kunnen voeren.”

ING wil ook graag weten wat de strategie is van de dealer en onder welke omstandigheden bepaalde stappen gezet worden. “Belangrijk daarbij is dat wij voor zover mogelijk ook een consistent beleid willen voeren met financieringen. Dit geldt voor zowel voorwaarden als voor tarieven. Wij zetten altijd in op een langjarige relatie en proberen een stabiele partner te zijn.”

Rabobank

Alexander Heijkamp van Rabobank Nederland ziet nog wel een aantal verbeterpunten voor zijn bedrijf: “We scoren een 6,2 (precies het gemiddelde), maar willen graag de eerste positie. De Rabobank doet er veel aan om het klantcontact en de klanttevredenheid te verbeteren. Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld de inspiratiesessie die we onlangs hebben georganiseerd en de Rabobank Automotive Minimasters, die we begin volgend jaar zullen opstarten.”

Het valt Heijkamp op in de onderzoeksresultaten dat klanten van de Rabobank nog altijd tevreden zijn over de advisering en inzet van branchekennis. Tegelijk wordt er kritisch gekeken naar de tarief- en zekerheidsstelling. “Het belangrijkste lijkt mij echter dat we in deze dynamische markt, in tegenstelling tot anderen, wel zijn blijven financieren. Het aantal dealers die klant zijn bij de Rabobank is namelijk gestegen van 52,6 naar 65,5 procent.”

Overigens melden zich weinig ontevreden klanten bij de bank zelf. Heijkamp stoort zich hier nogal eens aan. “De kritische geluiden over ‘banken in zijn algemeenheid’ storen ons wel eens. Gaat dit nou over ons of over de anderen? Elke klant die een klacht heeft over onze dienstverlening in de automotive mag zich rechtstreeks bij mij melden.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *